Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill murgrönan sola sig?
          Viola o. Alba
          Inlägg 03-10-2006, 22:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 8 682

Tänker sätta upp ett plank med glipor mellan plankorna. Där skall murgröna (och någon väldoftande vit klätterhistoria - kom gärna med förslag) få klättra. Planket kommer at ha en söder och en norrsida. Kommer några grenar alls vilja vara på norrsidan eller kommer den sidan bli alldeles kal?

Klättrar murgröna själv på tryckimpregnerat?

Ps. Vet någon hur högt man får göra ett plank om man inte har lov och inte vill hamna i finkan?

Tack på förhand. Och just det - förslag på komplement till murgrönan typ skogstomt runtomkring.

Förresten så läste jag om att murgröna växer långsamt. Hur långsamt då? Kanske vi skall ta något annat? Å då kom jag på att det inte behöver vara vintergrönt alls, men gärna täcka bra på sommaren (om vi nu tänker göra uteduschen som planerat wub.gif )

Nu har jag inga fler frågor.
          Hej!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 06-10-2006, 15:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Denna murgrönan står mot en norrvägg, grannens garage, han målade sin grund, det grå för två år sedan och jag klippte ner murgrönan i botten för att han skulle måla, och det du ser där på väggen var uppe på en säsong. Murgrönan suger sig in i väggen och lämnar spår, har en också på huset och den måste hållas efter så den inte går in vid fönster och skadar, jag tycker den växer fort, bor i zon 3-4 jag klipper in mina varje år, murgrönan skulle inte ha något problem att klä in hela huset om den fick, har haft mina två 25 år och dom har aldrig frusit ner. Men som sagt man ska tänka till två ggr hur man planterar en murgröna, på ett hus måste den hållas efter.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 20:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon