Flaxx: Jo, vi har haft den här diskussionen tidigre och det är möjligt att jag inte har varit tydlig nog i mina själ att argumentera mot dig. Problemet som jag ser det är att du kan inte kategoriskt sätta en minumitemperatur på en växt och sedan räkna med att den klarar denna temperatur. Jag kan ta upp tre argument för detta:
1. Växters härdighet mot låg vintertempertur har ganska lite att göra med växters inneboende tolerans mot låg temperatur. Detta gäller framför allt hos exoter. Bra vinterhärdighet grundläggs med en lång och varm säsong med en hög temperatursumma. Ju mer energi en växt kan lagra inför vintern, desto bättre klarar den lägre temperatur och framför allt en längre vinter och lägre temperatur under längre tid. Som exempel kan jag nämna t.ex. Mamutträd eller Kinesträd (Koelruteria paniculata). Dessa träds naturliga ståndorter är mycket långa och varma växtsäsonger men även med mycket kalla vintrar med temperaturer som kan gå långt under trettio minusgrader (t.ex. Kina och Kaukasus). I Sverige klarar sig dessa träd bara i de varmaste lägen eftersom de annars inte hinner bygga upp ett naturligt skydd inför vintern som är lång, även om temperaturen kanske inte ens går under tjugo munusgrader.
2. De temperaturer du anger som en viss växt "klarar" grundar sig troligtvis på mätningar gjorda av enbart ovanjordiska delar som testats i olika temepraturer och undersökts på köldskador.. Jag säger troligtvis eftersom jag inte vet vad du fått uppgifterna från men att jag har haft kollegor som gjort liknande försök kring vinterskador i klimatkammare.
3. Rötter är betydligt känsligare för vinterskador än ovanjordiska delar. Låt oss säga att om en ovanjordisk gren får vinterskador vid trettiofem minusgrader så börjar rötter dö vid fem minusgrader. En oisolerad kruka antar relativt snabbt samma temperatur som omgivningen och är det således minusgrader ute antar krukan relativt snabbt minusgrader, vilket är förrödande för rötterna.
Vad du fått påståendet att växter behöver "härdas" i unga år i från vet jag inte men det är inget jag håller med om. Visserligen kan en enskilt planta anpassa sig till viss del kring rådande omgivning, men alltid till en gräns för vad arten tolerarar. Du kan förlänga säsongen genom att plocka in eller skydda en växt men är en genrell temperatursumma inte uppnådd får du likväl vinterskador oavsett hur låg eller hög vintertemperatur du har.
Med reservation för att jag har missförstått några av dina kråkfötter