Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mammutträd
          surren
          Inlägg 06-10-2006, 05:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 135
          Medlem nr: 7 282

Mammuten

Nu har min mammut tittat upp! Snygg va:P:P

Det när väll bäst att låta den stå ute har jag fattat, men vad kan jag göra redan nu så att den klarar vintern ute?

Ska jag ge näring?

Hur mt vatten när det blir minus grader?

Nåt mer jag borde ha frågat?

Tack hej biggrin.gif

--------------------
          ZON 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-10-2006, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag vet att mammutrträdet växer i kalifornien . men då dom har en kort vinter det vet jag men där dom växer kan dte både snöa å ha tjäle men dte skadra inte rötterna där dom växer naturligt dte vet jag .

därför ska man lägga hela krukan i en sluten frigolit låda *tips från växtmästern i osby som jag är pratikant hos* som får en betydligt varmare temp än ytter temp plus ljusen som hjälper .

jo det emd varmsäsong m.m. gäller för alla exoter som för plamer . men härdar man dom som små så vet dom ingte annat å vänjer sig vid omgivnigen . tar man ett träd från naturen och sätter dne direkt i sverige då kna dte bli problem redan vid -10c -15c men tar man dne från frön och redna i ung ålder så växer dne upp med våra sommar vår vinter och mann ska då låta dne sagta men säkert vänja sig vid våran vintar då den sne i plantstorlek är härdigare än en planta direkt tagen från deras hemmiljö som inte alls är van vid vårt klimat .
          så gör jag med växter väjer dom vid vårt klimat sen om dne får fröer så efter ett par år så har man kankse *som exmp svenska oliver som varit i genartioner i vårt klimat enbart har en bättre härrdig het än en oliv från där dom växer naturligt* .

ett frö och en liten planta har det inbyggt vad den vill ha och trivs i . men om man vänjer dne vid vårt klimat så går dte bättre .

jo det är som du säger att man kankse bara testat rötterna . men imed den här får ne grov stam med tiden och växer i ett klimat som får vintar med så tror jag att den ovanjordiska delen klara mycket med *bara en käsnla jag har vet inte säkert* men växtens växt sett och typ av växt gör att jga får ne käsnla va att dtte ggäller hela växten .

sen kna jag intehålla med dig om att rötterna är käsnligare eller dom är men har röttterna dött är troligt vis stammen å bladne döa med . är röttern redna döa så kna inte ovanjordiksa delan dö vid -30c . för har redna rötterna döt vid -5c så är resten emd dött .

sen dte me dung ålder förutom vad jag sagt inann så .

men en ungplanta är ny i världen så länge man inte har dne under sin gräns så kna dne härdas till sämre klimat . tar man därimot en etablerad planta och sätter dirrekt i ett håradre klimat får dne ne chock då dne inte alls är van vid det fast dne kankse klara det . men en ung kan man formamer å anpassa .

en bäbis klara inte buxenliv om man inte först lär den , man kan inte lära gammmla hundar att sitta

sen om du lläser mitt inlägg så sa jag inte man skulle sätta den utan skydd då hadde dne plantan någ varit halft sten dö .

utan jag sa

packa in växten och kruka i frigolit sen fyller du upp med leca . sen skkottar på snö tänder ett ljuse runt om om dte bler kallt jag kan lova dig inne i lådan hos växten bler det inte -20c om dte är dte ute .
          som sagt är denna växt ingen inne växt utan en härdig men inte vinterhärdig men dne kan växa i zon 1-2 kankse 2 och högre med skydd och planterar man den så klart söderläge och väl dranerande jord 'basic' om man odlar mindre härdiga växter som oliver,plamer,bananer,kanna,hibiskus m.m.

hoppas jag inte har för många kråkfötter .

men jag kommer inte smkirva mer här

än bara personen som frågar kan skydda dne emd mitt vis om personen skka ha den ute vad som jag vet va tänkt . eller ha ne i +10c om man kna det eller om du har en anna skyddsmetod

mvh linus

Citera

Inlägg i den här tråden
          surren   Mammutträd   06-10-2006, 05:06
          flaxss   är den så liten måste du skyddda krukan . plus ing...   06-10-2006, 09:21
          surren   alright! Men då kommer det ju ingen sol på den...   06-10-2006, 15:38
          Big Gardener   Mammutträd (Sequoiadendron giganteum) är ett mycke...   06-10-2006, 19:54
          surren   aha okej, har tvärr inget uterum =( eller balkong ...   06-10-2006, 20:12
          flaxss   vad jag läst klarar den -20c om inte mer . och en ...   06-10-2006, 20:24
          Big Gardener   Flaxx: Jo, vi har haft den här diskussionen tidigr...   06-10-2006, 21:10
          flaxss   tilläg jag vet att amn inte ska sätta en temp på ...   06-10-2006, 21:41
          Big Gardener   Jag beundrar din ståndaktighet, men jag måste tyvä...   06-10-2006, 22:21
          surren   oj oj oj vilken kamp! Nu minns jag också att...   07-10-2006, 08:23
          flaxss   men du lyssnar jju inte på mig ja...   07-10-2006, 10:28
          flaxss   ingen näring under vintern . sen ...   07-10-2006, 10:29
          Big Gardener   Jag tror att jag mycket väl förstår dig och vad du...   07-10-2006, 15:17
          surren   Är det då bättre att låta den stå ...   07-10-2006, 15:50
          flaxss   jo jag är inte tydlig dte vet jag ...   07-10-2006, 16:31
          Big Gardener   Återigen: Jag är fortfarande intresserad av vad de...   08-10-2006, 09:32
          Anders zon 1   För att återgå till mammutträd så kan jag själv ko...   09-10-2006, 09:11
          flaxss   det var som ett emxempel magniloia...   09-10-2006, 10:13
          flaxss   tack då kna jag med säkerthet säga...   09-10-2006, 10:14
          Big Gardener   Anders: Mycket intressant. Jag har hört om en hand...   09-10-2006, 17:01
          flaxss   jo jag tror åckso det att jag har ...   09-10-2006, 17:08
          Anders zon 1   Big Gardener: Ja, visst är det så. Det skulle sann...   09-10-2006, 20:15
          flaxss   om jag får säga en sak även en söd...   09-10-2006, 21:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon