V har en 6 år gammal Canon Power Shot S20 och en 3 år gammal Lumix FZ20. Båda är bra på sitt sätt. Canon-kameran hänger med därför att den är lätt att hantera och lätt att ta med. Perfekt att stoppa i fickan eller handväskan och ta de där bilderna på släkten till julafton eller goda vänner på surströmmingsskivan. Men närgränsen på den kameran är 12 cm och det gjorde att vi köpte en ny. 12 cm närgräns gör det alltså i det närmaste omöjligt att ta en bra bild av en liten blomma eller en insekt utan stativ (och vilken insekt sitter kvar medan du springer in och hämtar stativet?) Lumixen har en närgräns på 4 cm, men den är stor och tung som en gammeldags systemkamera, så det är absolut ingenting du stoppar i fickan, om utifall att du kanske vill ta en bild eller två. En annan fördel med Lumixen är att jag kan ställa om den så att den fungerar som en systemkamera, det går inte med Canon-kameran. Våra kameror är ju gamla, idag finns det säkert helt andra valmöjligheter. Så vad du ska välja för kamera tycker jag mest har att göra med vad du huvudsakligen tänker använda kameran till.
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|