Håller med... speciellt det sista om hur olyckorna kan ÖKA vid för långsam hastighet då man helt enkelt blir ouppmärksam när det går för långsamt...
Jag pendlar ganska mycket och jag har upptäckt att det bästa botemedlet när man börjar bli lite dåsig är att trampa till på gasen, för då blir kroppen genast mera alert. Detta är extra tydligt om man hamnar på en kurvig väg o tvingas sakta in från ex 110 till 70.... då hamnar jag farligt nära gränsen för att bara slockna, så "tråkigt" blir det.
Kanske något vägverket bör fundera på...
Jag har sagt det flera gånger och jag säger det igen, det farligaste är inte hastigheterna, det är när föraren SLUTAR KÖRA BIL... och istället kollar på barnungen i barnsitsen, snackar med medpassagerare och vrider på huvudet, kollar på reklamaffisher vid vägkanten, micklar med bilstereon el mobilen, tittar på de fina husen utefter vägkanten...
Vad hjälper det om det är 50 i ett samhälle och föraren börjar kolla på husen, vyerna, affärerna etc vid sidan av vägen och inte kollar FRAMÅT.
Det är så tydligt för mig som kör mycket, ligger man bakom en bil i 90 så ser allting normalt ut, men kommer man sedan in i ett 50-samhälle så börjar förarens huvud gå fram o tillbaka hela tiden, för att titta medpassageraren i ögonen vid samtal, o för att titta vad det står på kaffestugans skylt vid vägkanten etc etc... farligt är väl bara förnamnet...
men vägverket är ju känt för att ta de enklaste lösningarna istället för att fundera vad som verkligen fungerar.
/henrik
|