Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kloka ord, av Robert Collin (som vanligt)
          niklaswik
          Inlägg 07-10-2006, 11:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,...,900307,00.html

Ska bli intressant att se statistiken om ett år hurvida fortkörningarna och andra "dumheter" har minskat p.g.a. böteshöjningarna...

Eller kanske framförallt om dödsolyckorna minskat, fast det är ju egentligen bara en bonus för farbror polisen, huvudsyftet är ju att få in mer pengar och eventuellt att några hundratal människor kör lite långsammare...

--------------------
          //Niklas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MrNorth
          Inlägg 07-10-2006, 23:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Håller med... speciellt det sista om hur olyckorna kan ÖKA vid för långsam hastighet då man helt enkelt blir ouppmärksam när det går för långsamt...

Jag pendlar ganska mycket och jag har upptäckt att det bästa botemedlet när man börjar bli lite dåsig är att trampa till på gasen, för då blir kroppen genast mera alert. Detta är extra tydligt om man hamnar på en kurvig väg o tvingas sakta in från ex 110 till 70.... då hamnar jag farligt nära gränsen för att bara slockna, så "tråkigt" blir det.

Kanske något vägverket bör fundera på...

Jag har sagt det flera gånger och jag säger det igen, det farligaste är inte hastigheterna, det är när föraren SLUTAR KÖRA BIL... och istället kollar på barnungen i barnsitsen, snackar med medpassagerare och vrider på huvudet, kollar på reklamaffisher vid vägkanten, micklar med bilstereon el mobilen, tittar på de fina husen utefter vägkanten...

Vad hjälper det om det är 50 i ett samhälle och föraren börjar kolla på husen, vyerna, affärerna etc vid sidan av vägen och inte kollar FRAMÅT.

Det är så tydligt för mig som kör mycket, ligger man bakom en bil i 90 så ser allting normalt ut, men kommer man sedan in i ett 50-samhälle så börjar förarens huvud gå fram o tillbaka hela tiden, för att titta medpassageraren i ögonen vid samtal, o för att titta vad det står på kaffestugans skylt vid vägkanten etc etc... farligt är väl bara förnamnet...

men vägverket är ju känt för att ta de enklaste lösningarna istället för att fundera vad som verkligen fungerar.

/henrik

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon