Ja, vi ska börja med ärligheten tycker jag också, och motivet bakom varför två väljer att boxas är
inte att slå varandra sönder och samman. Två personer tycker de är duktiga och vill veta vem av dem som är duktigast. Inte några andra motiv än dem du finner hos två löpare eller två höjdhoppare som vill veta vem som tränat mest och bäst under säsongen. Matchen behöver inte ens leda till KO utan kan lika gärna avgöras på poäng eller TKO om domaren anser det vara befogat.
I boxning och kamsport är båda beredda på att det kan gå vilt till, det är domarens sak att se till att det inte går för långt. Det är domarna nu för tiden vara mycket bra på. Fast de flesta som tror att de vet något om boxning idag, som Ringholm, har bara sett boxning på gamla klipp när Ingo fightades eller Ali parerade med huvudet...
Boxningen har utvecklats en hel del sedan dess.
Då tycker jag det är värre med t ex ishockey där man går in för att tackla och skada motståndaren för att sätta honom ur spel. Som de gjorde häromdagen i en match mellan Vadstena och Nora, en match där det delades ut 11 matchstraff och 352 utvisningsminuter.
Eller varför inte titta på mediaälsklingen Foppa, hur hel är han? Och är det för att hockey är en så trevlig, ofarlig sport?
Ska samma regler inte gälla för hockey? Det finns uppsåt bakom beteendet, ett tydligt intresse av sätta ur spel (eventuellt skada) och där det inte är fråga om olyckor utan ett medvetet beteende och man håller inte tillbaka det minsta.
Men nu gäller inte samma regler, eftersom det inte är logiska regler utan strikt moraliska (baserade på fördomar och okunskap), och det är hyckleri tycker jag.