Jag städar i alla fall allt mindre, orken räcker inte till helt enkelt och kroppen säger ifrån.
Men begreppet höst och vårstädning finns det längre ? Har känslan av att knappt vecksostädning finns det heller.
Vi veckostädar fortfarande antingen det behövs eller ej, fast jag har fortfarande inte varit med om att det inte behövs.
Veckostädning för mig:
Man plockar undan, dammar, alla småmattor dammsugs åker ut på vädring.
Golven dammsugs och man våttorkar.
Höst och vårstädning förutom vanlig veckostädning så lyfts alla tunga möbler ut från sina platser och man dammsugen/ torkar golvet under ordentligt. ( Vid veckostädning så får smala munstycket duga) fönstern putsas och man byter textilier. Alla prydnassaker diskas i stället för att bara dammas, lådorna städas och rensas ur. Det är vid dessa storstädningar som golven polischas också eftersom vi flyttar på möblerna.
I våras så hoppades vårstädningen över. Nu började jag med storstädningen av vardagsrummet denna vecka. Fy sjutton vad igengrott det var. Visserligen så är alla blanka ytor ruggiga efter branden så allt fastnar lätt. Likaså är huset väldigt dammigt eftersom vi spikar och reparerar både lite nu och då, men i alla fall.
Men jag undrar, var ligger städnivån i Sverige egentligen idag.
Jag tycker i alla fall att jag inte håller samma nivå som förr. Tyvärr.