CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:46)
Här städas när det är behövligt
Dammsugning och dammtorkning varje vecka, ibland 2ggr/vecka
beroende på hur mycket folk som varit här.
Golven våttorkas vid behov... inga fasta tider/dagar
Prydnadssaker existerar inte, däremot en del fotoramar
som avtorkas varje vecka... går i ett nafs.
Böcker dammsugs 1ggr/år då hyllorna töms
Storstädning förekommer ej.
Inte heller tvätt av tak, det har målare avrått
Badrum och toalett "städas" så gott som dagligen.
I garderober, lådor och linneskåp hålls jämn ordning,
då slipper man storröj.
Förrådet utrensat... där finns bara utemöblerna.
Men så är vi ju bara två vuxna i hushållet.

Men nu undrar jag.
Ni städar ofta / storstädar ej och det fungerar för er.
Men..... när jag storstädar så är det främst allt hundhår som man har ständig jakt på. En sak lärde jag mig av äldre generation att man städar ett rum uppifrån och ner. Att man tänker på de horisontella luftströmmarna när man städar. Allt för att få med sig allt damm ut.
Naturligtvis dammar jag därför saker högt i rummet före de som står lägre. Fast de där horisontella luftströmmarna. Ifall jag dammsuger och någon ställer altandörren på tvärdrag så kan man ge sig fasiken på att något hundhår blåser iväg där man redan dammsugit, slinker in under några möbler och så. Det räcker nästan med att någon stänger ytterdörren så yr det.
När jag storstädar så åker allt som går att flytta på ut ur rummet, Men får rena ytor och ingenstans där något får en chans att gömma sig. När rummet är rent så rengörs/ torkas möbel för möbel och bärs tillbaka.
NU undrar jag, har du något särskilt system för hur ni dammsuger eftersom ni lyckas slippa storstädningen. Jag hade gärna avstått från den nämligen.
Själv dammsuger jag ett rum ruta för ruta väldigt systematiskt, men den yngre generationen är nog inte riktigt lika systematisk är jag rädd.
Tips please är aldrig fel