Idag har jag sett lilla Djingis!

Jag ringde spec. mödravården eftersom jag haft kraftiga, regelbundna sammandragningar hela helgen, även på natten.
Först gjorde läkaren ett UL och kollade igenom Djingis från topp till tå, gjorde en viktuppskattning och mätte flödet i navelsträngen. Det gjorde han för att OM förlossningen skulle vara på G så har man kollat om barnet mår bra och har den vikt som förväntas för tiden.
Allt såg bara bra ut och Djingis väger ca 2,1 kg.
Sen gjorde han UL på livmodertappen och den hade inte börjat öppna sig. Ingen fara på taket alltså.
Däremot tyckte han inte det lät så bra att jag blir "strypt" när jag har värkar i liggande ställning vare sig jag ligger på rygg eller sida. Han undersökte mitt hjärta och uppmanade mig att höra av mig om det skulle bli värre. En förklaring kunde vara att jag är så "slank" att det inte finns något fett som isolerar mellan organen därinne, så när livmodern blir stenhård så trycker den på vena cava i vilken ställning jag än ligger.
Skönt, jag behöver alltså inte sitta stilla o ta det lugnt i 6 veckor. Jag skulle ha blivit tokig!