Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208
den är ganska tjock björken jag kan lägga armarna omden nertill nu har den ett stooort hål i sej o där samlar den vatten jag antar att det är lite bråttom att ta ner den eller????????? bladverket är friskt o den ser inte sjuk ut vad ska jag göra
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsida yla oldwolfie
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Ett hål i ett träd innebär att stammen är eller håller på att bli mer eller mindre rörformad inuti. Det finns standardmått för hur tjockt och hur stor cirkel "röret" ska vara för att ett stadsträd ska få stå kvar. Det är inte att trädet får in vatten som är det allvarliga, utan de rötsvampar och annat som här verkar ha besegrat trädets försvar.
Ekar, äppelträd, lindar och många andra kan stå flera decennier med rörformade stammar, medan björken snabbare förmultnar, drabbas av rötsvamp mm. (Det är därför man inte beskär björk.)
En björk av den stamdiametern som du nämner har uppnått en hög ålder. För att se ungefär om trädet står på ett "rör" redan kan du använda en pinne och peta in och ned i hålet. Om det är mjukt långt in och ned har rötan gått långt.
Står björken på ett ställe där det kan falla på människor eller byggnader bör det antingen kontrolleras av arborister, eller tas ned.