CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 07:47)
För att jag inte ser några som är speciellt knutna till boxningen. Fånga upp ungdomar kan andra sporter göra.
Beträffande din statistik så var den intressant men man får nog komma ihåg att dom allra flesta av dom är inte knutna till yttre skador, man överbelastar pumpen helt enkelt. Möjligen tillsammans med dopningsmedel.
Med det resonemanget kan man såga de flesta sporter eftersom "kan andra sporter göra". Däremot tror jag, och det är helt och hållet min egen spekulation, är att boxning och kampsporter kan ha lättare att "fånga upp och tämja" vilda och röjiga ungdomar som aldrig skulle börja med andra sporter. Nu är det ju tvärr inte så att man kan ta ett illitterat rötägg, låta honom/henne träna boxning i tre veckor och sedan är det en snäll och väluppfostrad person som kommer ut från träningslokalen. Det tar lång tid och kräver mycket arbete både från ungdomen och ledarna inom träningen och det är ändå inte säkert att det kommer att fungera. Jag har svårt att tänka mig ex-värstingen Paulo Roberto gått från att ha röjt i Kungsan till att spela innebandy eller pingis.
När det gäller boule kan jag hålla med om att det säkert inte handlade om en "idrottsdöd" eftersom det ju är en lugn sport i praktiskt taget alla avseenden.
Det jag inte begriper i resonemaget är "men man får nog komma ihåg att dom allra flesta av dom är inte knutna till yttre skador, man överbelastar pumpen helt enkelt." För det första tycker jag att oavsett anledning är det en stor sorg och tragedi att någon ska behöva dö under idrottsutövande oavsett hur det går till. Däremot skulle jag vilja påstå att det med all säkerhet i de flesta fall handlar om yttre skador. De som dör inom motorsport brukar göra det i smaband med olyckor och det skulle i varje fall jag kalla för en yttre skada. De flesta som har dött inom hockey (vilket iofs turligt nog är väldigt få) har fått halsen avskuren av skridskor, puckar har träffat olyckligt och det tycker jag också är yttre skador. Om man håller sig till personer i aktiv ålder, dvs vi hoppar över pensionärer och andra i den idrottsligt sett övre delen av åldersstapeln, då skulle jag tro att de absolut flesta dör (och skadas med för den delen, man behöver ju faktiskt inte dö hela tiden) av yttre påverkan.
Doping är en pest och pina inom alla drabbade sporter och det förstör både sporten, den som dopar sig och för dem som tycker om sporten. Doping leder till dödfall men då är det ofta i kombination med intensivt idrottsutövande eller att kroppen helt enkelt bara klappar ihop även om det inte handlar om träning.
It's not the years, honey, it's the mileage.