Vad är det för sorts banan du har Kerstin? De jag har heter Etiopisk banan, köpte frön ifrån Impecta för två år sen och 1/3 grodde... Den klarade sig bra under hela växtsäsongen men under vintern ramlade alla bladen utom ett av trots att den stod i ett prima ljust söderfönster. Jag tänkte då: Jaha nu är det väl bara att slänga eländet. (Jag hade ändå sått en ny omgång banan men likaså där hade bara ett frö av tre grott. Förstår inte varför det blir så? Jag gör precis som beskrivningen på fröpåsen ( hälla nästan kokvarmt vatten över fröerna i en mugg, sen ska de stå i samma vatten tills det svalnar och blir rumsvarmt och sen sår man dem precis under jordytan i krukor men ändå är det bara ett frö som gror.) Men så när vintern passerade tittade där fram ett kraftigt sidoskott ur den "gamla" enbladiga bananen som nu har fått leva och växa som den vill under sommaren, först ute i friska luften, sen i växthuset under sensommaren/hösten.. Den har fått en rejäl kruka och mycket vatten och näring (Hästgödsel ger underverk) samt fått duscha varje dag. De fina röda nerverna längst ut på bladen blir inte bruna som de brukade bli. Just nu står den sedan 2 veckor under lysrör i västerläge tillsammans med "ett-åringen" och där kanske de kommer klara sig hela vintern ut. Hoppas jag iallafall.
Jag ska försöka lägga upp en bild på bananerna så ni får se hur de ser ut i nuläget.