Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256
Fick ett fint litet olivträd av föräldrarna när de kom hem från Frankrike, och vill alltså veta hur jag ska ta hand om det på bästa sätt. Kan ett prydnadsträd (ca 25 cm högt och 20 cm brett) växa till sig och bli ett riktigt träd en dag?
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
olivträden klara ca -10c -12 och det finns olviträd i zon1 ett utan skydd annars skyddar jag mina två på friland . och frost gör så att olivträdet blommar mer .
ta ut den på dagen på våren när dte är +10c sen tar du in dne på natten sen när dte är frostfritt så lämna dne ute helt sen tar man in den *gräver upp den* när dte börjar gå ner mot -10c på hösten/vintern . sen övervintar man dne svalt till kallt 0c till +10c man vattnar så dne överlver mans er på bladen om den får för lite eller för mycket vatten en gång i veckan kan räcka . sen efter dne varit ute 2år så kna man på våren sätta ut det när dte är snö på marken å lämna dte ute fast dte går ner mot -5c mense upp med rötetrna då på våren går det inte att gräva ner den men jag vet själv att rötetrna tåler -3c -4c . jag gödar mina med kogödning å min ne olvi är i östsol å mina nadra är i södersol bägge mina olvier har ett mikroklimat på zon 1-0