CITAT (Mia @ zon 3,13-10-2006, 07:59)
Själv skulle jag tycka det var underbart att få hit en livsduglig och jagande vargflock - vi får våra skogar (och trädgårdar) fullkomligt förstörda av vildsvin, och det är inte roligt att riskera att springa på en sugga med ungar heller.... Hellre då en varg, som gömmer sig innan jag ens vet att den är där....
Det låter som om du tror att ifall det finns varg så ska du slippa vildsvinen.
Snarare är det så att vildsvin är det djur som rovdjuren gärna inte ger sig på eftersom de kan gå till angrepp. Så du får nog har dina vildsvin kvar ifall nu inte jägarna tar sig an dom.
Skillnaden mellan ditt och mitt sätt att resonera är att du anser att djurens naturliga sätt att sköta sig själv gäller enbart djuren.
Människan har alltid så länge hon funnits på jorden ingått i den balansen genom att jaga rovdjuren. Att modern teknink och levesätt via miljö och infrastruktur rubbar den balansen är en helt annan sak. Ska vi undgå den påverkan så får vi väl gå tillbaka till att leva i grottor kanske. Men att klaga på den del av mänskligheten som faktiskt ingår i den naturliga balansen och alltid har gjort förefaller mig lite konstigt.
Och att vargen skulle vara skygg coh gömma sig innan du ens vet att den är där, det tillhör också sagorna tyvärr. Så hade det varit ifall vargen var ett jaktbart vilt. Men det har den inte varit på så många generationer så den är inte rädd för människor alls.
Jag har sjävl haft en väldigt positiv inställning till varg ända tills jag mötte en i verkliga livet. Sedan fick jag en annan inställning. Men jag tycker fortfarande inte illa om varg, tvärtom. Men jag inser att det är ett stort och farligt rovdjur och inget annat.
De vargar man ser i djurparker är inget jämfört med en vild varg. Den jag såg var lika stor som en shetlansponny. Den var inte ett enda dugg skygg utan såg på mig som vad gör du här, flytta på dig.
Och utvecklingen i Yellowstone gör mig inte upplyft precis.