Jag tror att alla här är överens om att vi vill ha mångfald av djurarter i vår natur. Däremot är det väll hur stor vargstammen ska vara som folk inte är överens om.
Personligen är just vargen mitt "favorit rov djur", precis som någon annan kanske är facinerad av tex lejon. Men jag tycker ändå att vargstammen inte får bli för stor, börjar det bli vargar som jagar i flock så folk inte kommer våga låta sina barn och husdjur vistas ute har det gått för långt. Som tur är så är vi inte riktigt där ännu, men när den dagen kommer ska självklart vargstammen hållas ned. Även vildsvinen kan bli farliga om de blir trängda, nu är det ju´så att vildsvin är ytterst skygga, faktiskt skyggare än vad vargen är, fick jag åtminstonne lära mig när jag förra året tog teoridelen på jägarexamen. Och med tanke på att det skall finnas en hel del vildsvin där jag brukar befinna mig, både med hund och till häst, så stämmer nog det, för jag har aldrig lyckats se ett vildsvin.
Enstaka vargar förekommer i Uppland och faktiskt har jag lyckats möta två. En som ställde sig mitt på en skogsväg när vi kom åkandes på skoter utanför Björklinge. Den var inte det minsta skygg, vi fick stanna skotern och under en magisk stund tittade vargen på oss innan den vek av in i skogen. En riktig upplevelse!

Detta var några år sedan, men förra sommaren strök en varg förbi över mina föräldrars sommarstugetomt sent en kväll i norra roslagen, då var jag inte helt bekväm med att gå ut på dass mitt i natten.....
Jag har även haft förmånen att gå in till vargarna på Kolmården, jag kan berätta att de var allt annat än "stora schäfrar". Jag åkte dit med tron att de skulle kännas mer som just stora hundar, men åkte därifrån med en otrolig respekt för det rovdjur de faktiskt är.

Systerdottern som då var 11 år fick jag faktiskt ta in på egen risk. Vargskötaren gick bakom henne fram till en stock där hon fick sitta, han vågade inte ha henne stående för som han sa: "Slår dom omkull henne så får hon hela flocken över sig, de känner direkt vem som är svag" Och mycket riktigt hela flocken var väldigt intresserad av henne. Men vackra och facinerande djur är de!

Men som sagt jag tror att vi måste passa oss för att få en för stor stam, då kan det bli problem.