Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gödsling av häck, Hur ofta ska jag gödsla en ligusterhäck?
          Martina Wergeni
          Inlägg 29-08-2003, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 231

Hej
          Vi har satt Ligusterhäck förra våren 2002. Vi klippte ner häcken våren 2003.
          Nu undrar jag hur ofta vi ska gödsla den för att få en så tät och fin häck som möjligt.
          Vår häck har inte vuxit så mycket sedan vi klippte den som grannarnas har.
          Har vi missat något?

Tacksam för hjälp

Martina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mise
          Inlägg 02-09-2003, 07:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 1 816

Vi hade samma problem. När vi flyttade var häcken relativt nyplanterad, dvs den var liten ca 25 -30 cm högmen säljare talade aldrig om när den var planterad. Men de ignorerade trädgården det året så häcken var nog planterad året innan. mad.gif
          Vårt första år hann vi inte ens peta på den. Klippte den inte alls i tron att den då skulle växa... (Ja jag vet...!) rolleyes.gif
          Men året efter så rensade bort vi ogräset runt varje planta i häcken, gödslade med blåkorn o VATTNADE! Den växte något enormt o gjorde helt klart skäl för benämningen snabbväxande. Detta år klippte vi häcken 2 ggr enligt alla böcker. En gång före midsommar ca 20 cm o en gång i augusti mer en fin slipning
          I år såg vi till att ogräs höll sig bort , gödslade o vattnade ordentligt. Växer så det knakar. Den är nu ca 60 -70 cm hög på sina ställen. Enda stället där den är ca 40-50 är där den står i vår "bermudatriangel" mellan en pil, en björk+en tall o ett stort syrenträd.sad.gif
          Vi får många kommentarer om vår häck av våra grannar om hur fort den växer o det är kul för en amatör som jag.
          Så mitt råd är Vattna ordentligt nu i början, gödsla då o då o framförallt LYD alla beskärningsråd om att klippa ner den. Det är värt det!!! tongue.gif

Lycka till från en amatör/trädgårdsmarodör.... biggrin.gif

--------------------
          Nybörjare med misskött radhusträdgård...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon