Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur länge skall jag behöva vänta..., på mina päron
          Jan af Lisö
          Inlägg 13-10-2006, 14:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Undrar vad är era erfarenheter, hur länge behöver jag vänta på mina päron?

Familjeträd med Pyrus Communis som grundstam med sorterna:
          Clara Friijs (stam + 2 grener)
          Gråpäron (ymp, en gren; 10-12 år har jag läst)
          Göteborgs Diamant (ymp, en gren)
          Carola (toppymp, dvs det mesta av trädet blir Carola med tiden).

Planterat 2002 (kan hända stod i plantskolan i ett år ?), zon 2, södra Stockholm.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 13-10-2006, 15:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Min erfarenhet är att päronträd generellt tar länge tid på sig att sätta blom och frukt än äpple. Träden skjuter väldig fart i början och de vill ju bilda relativt smala och höga träd med klart spetsigare grenvinklar än äpple. Frukten kommer på sporrar på rättuppstående grenar.

Många löser det så att man sträcker ned grenar på päron för att få snabbare fruktsättning. Jag beskär rätt många päronträd som från början formats som äppelträd på detta sätt, och det innebär en massa konstruktionsproblem. Frukten kommer långt ut från stammen på upprättstående grenar. Inte alls som päronträdet planerat det själv kan man säga...

Gråpäron är den sort man får vänta längst på - 8-15 år. De övriga några år kortare, men som sagt det beror mycket på hur man beskär träden.

Min slutsats av att ha varit uppe i ganska många päronträd är att om man vill ha päron för frukten är det bättre att spaljera. Vill man sätta ett päronträd för att de är gudomligt vackra och helt enastående fruktträd så låter man dem växa med smal krona och upprätta grenar, som de är konstruerade för.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 01:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon