Hej!
Vi har precis tagit ner ett körsbärsträd, som var alldeles för stort och kompakt. Det hade blivit 8-10 meter, vi nådde inte ett enda körsbär, kronan skuggade tomten från strax efter middagstid till kvällen. Dessutom hade vi ju fågelinvasion under körsbärsmånaden, vilket resulterade i en inte alltför trevlig gräsmatta efteråt.
Vi bor på en liten tomt, baksidan är väl kanske 250 m2. I det sydvästra hörnet kommer vi att placera ett växthus inom de närmsta veckorna. I det södra hörnet står en gammal sumak, kanske 4-5 meter hög, och tronar med sin vackra luftiga krona. Huset ligger i nord-nordöst Mellan sumaken och växthuset har vi planer på att plantera ett träd, men vi är inte helt på det klara med vilket träd vi ska välja. Vi har några önskemål:
-luftig krona, så att skuggningen blir lagom (ja ungefär som hos sumaken). Framför allt får det inte bli så kompakt att det hindrar solen att nå växthuset. -max 4 meter högt, men gärna paraplyformat krona, så att man kan fika under det när dagarna är heta på sommaren (även här liknar det vår sumak) -det ska vara vackert, för det trädet ser vi året runt genom vårt köksfönster -klara zon 2
Jag har några stycken önsketräd, men jag har ingen aning om de uppfyller ALLA våra önskemål (särskilt kronans luftighet samt skönhetsvärdet under olika delar av året är svårt att veta):
praktmagnolia persika av typen Riga eller Frost mullbär, svart eller 'Mulle' kanske silverpäron (men det varken blommar eller ger frukt, eller hur?)
Där stannar min kunskap om olika träd... Jag vill verkligen ha ett träd som jag kommer att betrakta året om, och vara STOLT över. Gärna ett som blommar, jag älskar blommor. Det gör inget om det inte ger något ätbart, det är utseendet som är det primära för mig.
Jag bor i Stockholmsområdet, och om ni vet var jag kan titta på olika träd som är uppväxta, tar jag gärna emot tips. Finns det mullbärsträd uppväxt någonstans här?
/Emma
|