CITAT (Bettson @ 13-10-2006, 08:59)
Och att vargen skulle vara skygg coh gömma sig innan du ens vet att den är där, det tillhör också sagorna tyvärr. Så hade det varit ifall vargen var ett jaktbart vilt. Men det har den inte varit på så många generationer så den är inte rädd för människor alls.
Jag tycker nog att det enbart stärker mig i min uppfattning att vi borde ha en mycket större rovdjursstam.... Vore de många fler skulle deras instinkter stärkas = de skulle skygga mer för människor, deras genetiska bas skulle bli bredare = mindre inavels-psyken, och dessutom skulle de då kunna tillåtas vara jaktbart vilt, och kanske genom det återfå skyggheten de naturligt sett borde ha.
Och för att människan ska ingå i den naturliga balansen genom att jaga andra rovdjur (vilket jag håller med om att det BORDE vara så), förutsätter ju att det finns en jaktbar stam av de rovdjuren. Och i dagsläget finns så få vargar att det inte går att tala om livsduglighet, trots att vissa par lyckas med sina kullar. De har fortfarande för smal genetisk bas för att det ska bli hållbart. Och att vargar jagar i flock är väl inte att bli förskräckt över? Det är ju ett flockdjur, det är deras naturliga sätt att fälla större bytesdjur.
Men visst kan jag tänka mig att våra vildsvinsbekymmer inte skulle tas om hand helt och hållet av en vargflock i närheten... Tyvärr är det knappt någon alls häromkring som jagar vildsvin, just för det som du beskriver, Bettson. Det är ju en helt annan jakt än den som man är van vid här, och vildsvinsstammen har exploderat just för att de inte har några fiender häromkring. Därför är de inte heller vare sig skygga eller utpräglade nattdjur här. De har stödmatats vid diverse slott och herrgårdar, så de är inte det minsta rädda för människolukt eller -ljud. Själv har jag sett/hört vildsvin ett tiotal gånger de senaste åren, flera gånger på närmre håll än vad jag tyckte var bekvämt... Dessutom är de en ordentlig trafikfara - ett vuxet djur är som en pansarkryssare att krocka med....
Så jag tänker fortsätta hålla tummarna för ökad rovdjursstam (med friska, vettiga individer), jätteökning av vildsvinskött i charkdiskarna, och en fortsatt lika bra nivå på debatterna på Odla som denna. Tack Bettson för dina faktauppgifter från jägarsidan, jag har inga så ingående erfarenheter därifrån själv, så det är alltid bra att höra från dem som har det.
Hoppas ingen av er som jagar med hund i höst råkar ut för något liknande rubriken. Må gott!