CITAT (lilla mamma @ 20-10-2006, 10:42)
natrium/kalium obalans uppstår ofta vid bt-medicinering. Hur länge har du ätit detta? Har du kollat el-status och kollat trycket innan detta?
Gubben min blev s-skriven 1 månad pga sitt tryck. Han har diabetes och reagerade dubbelt.
Han knaprar tre olika medikamenter och har äntligen fått ordning på trycket.
Ditt tryck är inte precis katastrofalt siffermässigt, men du känner av det.
salta maten lite extra (nacl) drick apelsinjuice (kalium), men saltet kan trigga trycket i och för sig.
Om du orkar, rör på dig och sitt med högre fotända för ödematiska vader/fötter
Hur är pulsen, hög eller normal?
Har ätit medecinen i flera år. Men det som kanske är ändringen är att jag har haft lite för bra blodvärden. Tidigare var man ju i de åren då man var tvungen att tänka på sitt Hb. Men nu är det tvärtom. Jag tålde inte järntabletter och därför åt jag mycket gröna grönsaker som också innehåller mycket kalium. Jaghar minskat dessa till förmån för bönor, linser och annat. Självklart tar man både status och blodtryck. Det är väl ingen som får medecinera mot högt blodtryck utan , hoppas jag i alla fall.
Man ska man väl hålla ner Na vid högt blodtryck. Och visst värdena är inte så katastofalt höga mätta som värden. Men jag är redan under medecinering och den gränsen är ändå passerad när man anser att blodtrycket skall behandlas.
Jag har låg puls varför jag har fått ett kärlvidgande medel ovanpå diuretikan.
Igår så sex timmar efter första tableten så kände jag hetta och värme framförallti ansiktet, trodde jag var på väg att bli sjuk. Har släppt 1,75 kg vätska till idag. Huvudvärken har minskat från fulkommligt magnifik till tung i huvudet. Surret har minskat men finns kvar i vänster öra. Forfarande yr men nu kan jag sitta på stolen i alla fall. Det är bara när jag böjer mig ner till golvet som det kommer upp och slår mig i huvudet, jädrans aggresivt golv ska jag säga.
Jag blev bättre med yrseln igår när jag druckit apelsijuice. Så jag tror i alla fall att en del av förklaringen är kalium, ska få besked idag.