Full version: BLodtryck
Sidor: 1, 2
Bettson
Jag har högt blodtryck och medecinerar för det. 25 mg Esidrex.

Brukar vara lite jobbigt på sommaren för så verkar inte medecinen så bra.

Men nu mår jag skit helt enkelt. Har haft huvudvärk i fjorton dagar, det ringer i öronen och jag känner mig svimfördig ibland.Samlar vätska osv

Allt detta är symtom som kan uppträda när man glömt ta tabletten. Men det har jag inte gjort, inte en enda gång.

Igår tjatade jag mig till en tid hos distrikssköterskan för att få blodtrycket kollat. Förut låg det med medecinering på 130/80. Det var väldigt motvillit jag fick dom att kolla. Men nu var det trots medecinering 135/95.

Nu har undertrycket stigit mera än övertrycket. De brukar stiga lika mycket vid tex stress. Så man undrar vad det kan bero på. Det kom hastigt och jag hade hämtat ut ny medecin på apoteket när detta började. Har kollat att det är samma sort och styrka.

På tisdag ska jag få ett telefonsamtal av läkaren som ska tala om ifall jag får något läkarbesök eller inte. Det konstiga i alltsammans är att vanligtvis brukar högt blodtryck bli bättre när man vilar men det är trärtom. Det är värst på morgonen.

Är det någon som vet något om hägt bloctryck. Jag har kollat på netdoctor mm men jag blir inte klokare.

Mår skit helt enkelt.
askar
Huvudvärk och ring i öronen låter inte bra.
Tycker att du ska få komma till doktorn idag.
Har du kollat så tabletterna har exakt samma innehåll...
ibland kan de innehålla någon tillsats som inte originalet hade.

Maken var på läkarbesök på tisd, trycket var 215/95
men hemma visar den normalt.
Idag ska han på blodtryckskontroll och ska ha med mätaren
så får vi se om den visar rätt.
Bettson
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:35)
Huvudvärk och ring i öronen låter inte bra.

Finns inga läkartider på vårdcentralen.... finns förmodligen inga i nästa vecka heller. Det var därför jag erbjöds ett telefonsamtal.

Och man måste ha remiss från vårdcentralen för att söka vidare.

MEn jag känner mig så här wacko.gif
askar
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 09:38)
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:35)
Huvudvärk och ring  i öronen låter inte bra.

Finns inga läkartider på vårdcentralen.... finns förmodligen inga i nästa vecka heller. Det var därför jag erbjöds ett telefonsamtal.

Och man måste ha remiss från vårdcentralen för att söka vidare.

MEn jag känner mig så här wacko.gif

Vårdgaranti

Har ni ingen akutmottagning? Dit skulle du kunna åka efter kl 17
(om det är som hos oss)
Fy vad trist när det inte fungerar.
Tycker synd om dig.wub.gif
Bettson
Har kollat i Fass. Kaliumbrist kan vara en grej kanske, den ger yrsel. Ska genast gå och köpa apelsinjuice och bananer.
pejori
gå till akutsjukhus... smile.gif
när undertrycket stiger så mycket och du samtidigt samlar på dej vätska, arbetar hjärtat för hårt och du får ödem sad.gif
vattendrivande mediciner behövs där och huvudvärken måste kollas sad.gif
sök sjukhusvård!!!! unsure.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 19-10-2006, 10:40)
sök sjukhusvård!!!! unsure.gif

Instämmer! Sök akut om de inte vill ge dig en läkartid på vårdcentralen.
Bettson
Vårt landsting har infört remisstvång till akutsjukvården. Du kommer inte in ifall du inte kontaktat vårdcentralen först.

Och kommer man efter kontorstid så får man vända i dörren ifall det inte är ett tillstånd där du dör ifall du inte får omedelbar vård.

Jag fick knappt in maken för några år sedan när han hade kramper hemma i samband med influensa. De skrev ut honom dagen därpå sjuk och innan jag hann hämta så hade han fårr ett nytt krampanfall i väntrummet som var ett av de värsta doktorn hade sett.

Det visade sig att han inte hade influensa utan njurbäckeninflammation och eftersom de inte hade tagit vissa prover för att han låg på fel avdelning så hade det lyckats bli blodförgiftning på något sätt.

Här minskar man vårdköerna genom att avvisa folk.
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 11:00)
Vårt landsting har infört remisstvång till akutsjukvården. Du kommer inte in ifall du inte kontaktat vårdcentralen först.

Och kommer man efter kontorstid så får man vända i dörren ifall det inte är ett tillstånd där du dör ifall du inte får omedelbar vård.

Jag fick knappt in maken för några år sedan när han hade kramper hemma i samband med influensa. De skrev ut honom dagen därpå sjuk och innan jag hann hämta så hade han fårr ett nytt krampanfall i väntrummet som var ett av de värsta doktorn hade sett.

Det visade sig att han inte hade influensa utan njurbäckeninflammation och eftersom de inte hade tagit vissa prover för att han låg på fel avdelning så hade det lyckats bli blodförgiftning på något sätt.

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad hemskt läskigt! Det måste vara urtråkigt att jobba så också. Som att de som bestämmer tror att personalen nte kan avgöra vad som är akut. För det finns säkert de som åker till akuten när de har typ skrapat upp ett skrubbsår.
Men om man har tjall med blodtryck som sliter på hjärta och hela kroppen borde man få komma in akut...
mulle

Jag är uppriktigt skakad!
Mulle
Magdis

Vad är det för ett skit-landsting? mad.gif Du måste ju bli utredd! När du pratar med läkaren på tisdag så se till att ta i ordentligt när du beskriver hur du mår. Vi kvinnor har gärna en tendens att underdriva lite när vi väl sitter där med läkaren men gör inte det...då kanske du inte får nån tid för undersökning.

Hoppas du står ut ända tills dess också. sad.gif
anna_rispan
Shit. Var det inte förrens Tisdag du hade telefontid med läkaren??? Ring igen för sjuttsingen. Tror att Norrbotten-Magdis har en poäng. Säg att du mår piss och tro att du ska få hjärnblödning eller nåt. För det intrycket får jag i alla fall. Då kan du säkert få fart på vårdcentralen där du bor!
pejori
åk dit och sätt dej på trappan och kräv att bli undersökt...vägra att flytta dej från sjukhuset innan smile.gif smile.gif
Bettson
Nu har jag ringt och propsat.

I första läget så fanns det inga läkartider.

Jag berättade att jag gick till affären och köpte apelsinjuice förskpressad och banan och mår lite bättre efter det vilket indikerar att jag har kaliumbrist.

Att dataskärmen är så suddig att jag började leta efter mina glasögon som redan satt på näsan. Att symtomen förvärras efter fjorton dagar och bara blivit värre.

Att jag känner en liten förbättring en timme efter intag av apelsinjuice men att jag mår skit. Att jag i morse hade vilopuls 70 men oregelbunden puls. Att den visserligen är jämn igen eller nästan jämn.

Ja men då var det inte så farligt blev svaret.

Jag tyckte då att de skulle kunna få nåogn läkare att ta prover som var klara till telefonsamtalet på tisdag så att jag kunde få något svar redan då.

Mehej, det gick inte.

Då skrek jag i telefon att jag måste ju för h******e kunna jobba och jag har haft svårt för det i fjorton dagar nu. Ska jag vänta fem dagar på ett telefonsamtal, ta prover, vänta tre dagar till på ett nytt telefonsamtal eller eventuellt få en läkartid om en till tre veckor. Då hinner ju för farao firman gå omkull.

Då fick jag en läkartid klockan ett.

wacko.gif
pejori
kanon!!!!
det gäller att orka ta i om man är sjuk....stå på dej smile.gif
lycka till wub.gif
anna_rispan
gud! bra jobbat av dig. men det är tragiskt att de inte kan lita på en när man hör av sig. särskilt som du säger att du varit dålig i 14 dagar. borde ju räcka som bevis för dem.

min syster ringde till vårdcentralen för hon hade så vansinnigt ont i öronen att hon misstänkte öroninflammation. när min syster kunde svara direkt på frågorna sköterskan ställde så lät hon misstänksam sa min syter. men min syster hade ju klämt på körtlar o tittat i haldsne o allt vad det var de frågade om. det hinner man ju om man har haft ont ett par dagar innan man ringer.
Magdis
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 11:17)
Då skrek jag i telefon att jag måste ju för h******e kunna jobba och jag har haft svårt för det i fjorton dagar nu. Ska jag vänta fem dagar på ett telefonsamtal, ta prover, vänta tre dagar till på ett nytt telefonsamtal eller eventuellt få en läkartid om en till tre veckor. Då hinner ju för farao firman gå omkull.

Då fick jag en läkartid klockan ett.

wacko.gif

Det är ju inte klokt att man ska behöva bli så förbannad så man nästan får en hjärnblödning innan man blir tagen på allvar. mad.gif Tur att du är så framåt som du är! Lycka till på läkarbesöket nu! smile.gif
Bettson
CITAT (pejori @ 19-10-2006, 11:18)
kanon!!!!
lycka till wub.gif

Kan väl tillägga att en viss ilska finns med i symtombilden också. Det var äldsta sonen som tittade stort på mig igår och sa att mamma du mår inte bra. Du måste gå till doktorn.

Vadå, vrålade jag.

Mamma lilla , du är arg....... det brukar du inte va ens om det skulle bli översvämning, jordbävning eller någon annan katastrof. Det måste va nåt fel på dig.

OCh se ungar, de kan vara otäckt klarsynta ibland... wub.gif
Magdis
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 11:25)
CITAT (pejori @ 19-10-2006, 11:18)
kanon!!!!
lycka till wub.gif

Kan väl tillägga att en viss ilska finns med i symtombilden också. Det var äldsta sonen som tittade stort på mig igår och sa att mamma du mår inte bra. Du måste gå till doktorn.

Vadå, vrålade jag.

Mamma lilla , du är arg....... det brukar du inte va ens om det skulle bli översvämning, jordbävning eller någon annan katastrof. Det måste va nåt fel på dig.

OCh se ungar, de kan vara otäckt klarsynta ibland... wub.gif

Mmm...om det är nåt med njurarna som orsakar högt blodtryck så kanske du har mer adrenalin än vanligt. Nämn humörförändringen också när du är hos farbror doktorn. smile.gif
askar
Ta i lite extra nu när du får komma till doktorn.
Om man som kvinna ska bli tagen på allvar
så gäller det att överdriva.

Vi har nog lätt för att själv också "tona ner" våra besvär
när vi sitter hos doktorn.

Lycka till wub.gif
Bettson
Tack allihopa wub.gif

Tänk att man skall vara en sån mes att man behöver peppning för att våga kräva sin rätt, sjukvård när man är sjuk. wacko.gif

Måste nog sätta upp detta som ett diskusionsämne när jag pratar allvar med mig själv nästa gång. wink.gif
anna_rispan
mm, det är konstigt. hur ska man behöva uttrycka sig så att de förstår på en gång??

pepping är bra att få. klart vi ställer upp.
jegi
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 09:29)
Jag har högt blodtryck och medecinerar för det. 25 mg Esidrex.

Brukar vara lite jobbigt på sommaren för så verkar inte medecinen så bra.

Men nu mår jag skit helt enkelt. Har haft huvudvärk i fjorton dagar, det ringer i öronen och jag känner mig svimfördig ibland.Samlar vätska osv

Allt detta är symtom som kan uppträda när man glömt ta tabletten. Men det har jag inte gjort, inte en enda gång.

Igår tjatade jag mig till en tid hos distrikssköterskan för att få blodtrycket kollat. Förut låg det med medecinering på 130/80. Det var väldigt motvillit jag fick dom att kolla. Men nu var det trots medecinering 135/95.

Nu har undertrycket stigit mera än övertrycket. De brukar stiga lika mycket vid tex stress. Så man undrar vad det kan bero på. Det kom hastigt och jag hade hämtat ut ny medecin på apoteket när detta började. Har kollat att det är samma sort och styrka.

På tisdag ska jag få ett telefonsamtal av läkaren som ska tala om ifall jag får något läkarbesök eller inte. Det konstiga i alltsammans är att vanligtvis brukar högt blodtryck bli bättre när man vilar men det är trärtom. Det är värst på morgonen.

Är det någon som vet något om hägt bloctryck. Jag har kollat på netdoctor mm men jag blir inte klokare.

Mår skit helt enkelt.

Nu råkar jag vara en av de här svåråtkomliga doktorerna. Jag kan naturligtvis inte sitta och diagnosticera något här, men något som borde kollas är om du snarkar mycket och kanske i så fall har sömnapnésyndrom?
Det skulle kunna stämma med högre tryck på morgonen och huvudvärk.
Bettson
VIsst snarkar jag. Men sökte för det för några år sedan. Har kollat med sodan där grej man får ha hemma på bröstet. De sa att jag inte hade andningsuppehåll men att jag snarkade. Det enda råd jag fick var att banta vilket jag håller på med.
Bettson
Nu har jag varit hos tant doktorn. Tänk så bra det går när man väl kommer förbi sköterskemuren. Fick inte träffa min ordinarie läkare men fick för första gången komma till en kanon springläkare.

Är taget en massa prover. Alla värden som togs var bra men vi vet inte svaret på elektrolyter förrän i morgon. Sänkan var bara 18 och jag minns inte när den var så låg sist.

Hur som helst så var blodtrycket idag 140/95 vilket är den nedre gränsen för högt blodtryck. Men då medecinerar jag ju redan. Så vad det skulle vara utan törs man knappt tänka på.

Hon höll med om att en tänkbar orsak till yrseln i alla fall kan vara kaluimbrist, men det får jag veta i morgon. Med att blodtrycket har stigit kan även det vara en orsak till att jag mår dåligt. En del är känsliga eller har i ursprungsläget ganska lågt tryck ( vilket jag har) och då kan detta vara högt för mig.

Är hemskickad med en annan medecin ovanpå den andra och har körförbud några dagar samt beordrad vila. Telefonkontakt i morgon samt att blodtrycket skulle följas med täta kontroller en tid framöver.

Sedan så´"kanske" det blir en utredning varför jag har högt blodtryck.
Man kan ha högt blocktryck tydligen och man kan ha högt bloctryck av någon annan orsak tydligen också.

Men läkaren var en dam med pondus kan jag tala om. Vår vårdcentral har präglats av konflikter och dåligt samarbetsklimat. En del kan visserligen bero på att de är överbelastade med patienter som kommit från andra kliniker som landstinget inte längre ger tillstånd.

Klinikchefen på vår vårdcentral är sköterska och tidernas bitch. Alla är mer eller mindre livrädda för henne. Lab-personalen krigar om sitt revir och vill bestämma om sitt. Det här gör att samarbetet mellan läkare och lab inte funkar så bra.

Men när jag kom dit och pratat med läkaren i ca en minut så tittat hon på klockan och säger att förlåt jag avbryter men jag vill ha prover och transporten går om en liten stund. Du skall ut på lab och ta prover på en gång så vi får svar sent idag.

Jag knallade ut till lab och tänkte förskräckt att hur ska det här gå. Man skall snällt och diskret sätta sig på stolarna och inte säga ett pip. Man kan bli sittande i timtal ibland. Även om man bara skall lämna in något prov man tagit hemma så får man inte säga ett knyst.

Men lilla doktorn knallade med ut och sa att denna patient skall ta prover NU. Det skall med transporten så skynda på. Jag har aldrig kommit igenom labb så fort.

Tillbaka till doktorn för undersökning osv. När vi håller på med det så rusar chefen för vårdcentralen in på rummet och talar i ilsken ton med förhöjd röst om att det är möte och du skulle varit där NU. Hon ursäktade sig inte en gång att hon rusade in på rummet bara så där när det var en patient där.

Lilla tant doktorn vässar rösten utan att höja den. Med is i stämman som skulle kunna frysa ekvatorn till antarktis så säger hon lugnt.

Hörrö du, det skiter jag i. Jag har en patient och det går före alla möten i världen, jag kommer när jag är klar. Skriv ett PM ifall jag inte hinner.
Och inte lät hon sig stressas heller, hon gjorde lugnt det hon skulle och det kändes som om jag var det enda betydelsefulla i världen just då. HOn var focuserad på sin arbetsuppgift.

Jag är så jädrans impad av henne så det är inte sant. Mår fortfarande skit men hoppas det är bättre i morgon.
Betty
Fantastiskt! Visst är det skönt att få träffa en läkare som verkligen bryr sig och tar ens problem på allvar! smile.gif Hoppas de hittar felet snart så du får må bättre igen. smile.gif
LadyG
Härligt med sådana läkare!

Nu håller vi tummarna för att du frisknar till snabbt.
Gillan
Oj,oj,oj, Betsson! Du råkar då ut för det mesta. Jag är glad för din skull att du hittade så rätt idag. Om man mår så där dåligt kan man ju börja misstänka vad som helst. Konstigt att de inte tar allvarligare på såna symptom än vad de gör. Tur att du blev peppad till att bli arg. Inte för att jag tycker att det ska behövas?!, men, men...........Nu hoppas jag verkligen att de inte släpper dig förrän hela du är utredd.

Men nog blir jag lite konfunderad wink.gif . Inte nog med att man ska " välja " rätt karl, nu ska man tydligen välja " rätt " landsting också rolleyes.gif

Sköt om dig smile.gif
Bettson
CITAT (Evgeni @ 19-10-2006, 16:36)
Oj,oj,oj, Betsson! Du råkar då ut för det mesta. Jag är glad för din skull att du hittade så rätt idag. Om man mår så där dåligt kan man ju börja misstänka vad som helst. Konstigt att de inte tar allvarligare på såna symptom än vad de gör. Tur att du blev peppad till att bli arg. Inte för att jag tycker att det ska behövas?!, men, men...........Nu hoppas jag verkligen att de inte släpper dig förrän hela du är utredd.

Men nog blir jag lite konfunderad wink.gif . Inte nog med att man ska " välja " rätt karl, nu ska man tydligen välja " rätt " landsting också rolleyes.gif

Sköt om dig smile.gif

Peppad till att bli arg. Ja järnvägar, känner mig jämförbar med en piraya ungefär, hugger först. Förlåt om jag är en jädrans grinpotta.

Fast bli arg för egen räkning har jag lite dålig träning på.

OCh den här vårdsentralen är legendarisk. Det enda vettiga på den är min familjeläkare. Om det inte vore för henne så hade jag försökt lista mig någon annasstand för länge sedan. Fast nu hjälper det inte för det finns ingenstans att lista sig.
Gillan
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 18:46)
Förlåt om jag är en jädrans grinpotta.

.

Du, man får vara grinpotta ibland wub.gif

Sköt om dig smile.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 09:29)

Att man samlar vätska är ofta ett allvarligt tecken, för då har hjärtat det jobbigt, orkar inte med.
Alba
Snyggt jobbat Bettson - men det är ju hemskt att man måste bli så f...d
för att få hjälp.

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Alba @ 19-10-2006, 19:25)
Snyggt jobbat Bettson - men det är ju hemskt att man måste bli så f...d
för att få hjälp.

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Precis det ja tänkte att säga

Tyvärr är det ju så med dagens sjukvård att man skulle behöva någon som kämper för en för mår man dåligt så orkar man ju oftast inte själv.

Elisabeth
askar
Så bra att du fick träffa läkare som tog sig tid och brydde sig.
Se nu till att ta det lugnt och så hoppas vi att nya medicinen hjälper
till så att du börjar må bättre. wub.gif
lilla mamma
natrium/kalium obalans uppstår ofta vid bt-medicinering. Hur länge har du ätit detta? Har du kollat el-status och kollat trycket innan detta?
Gubben min blev s-skriven 1 månad pga sitt tryck. Han har diabetes och reagerade dubbelt.

Han knaprar tre olika medikamenter och har äntligen fått ordning på trycket.

Ditt tryck är inte precis katastrofalt siffermässigt, men du känner av det.

salta maten lite extra (nacl) drick apelsinjuice (kalium), men saltet kan trigga trycket i och för sig.
Om du orkar, rör på dig och sitt med högre fotända för ödematiska vader/fötter

Hur är pulsen, hög eller normal?
Bettson
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2006, 10:42)
natrium/kalium obalans uppstår ofta vid bt-medicinering. Hur länge har du ätit detta? Har du kollat el-status och kollat trycket innan detta?
Gubben min blev s-skriven 1 månad pga sitt tryck. Han har diabetes och reagerade dubbelt.

Han knaprar tre olika medikamenter och har äntligen fått ordning på trycket.

Ditt tryck är inte precis katastrofalt siffermässigt, men du känner av det.

salta maten lite extra (nacl) drick apelsinjuice (kalium), men saltet kan trigga trycket i och för sig.
Om du orkar, rör på dig och sitt med högre fotända för ödematiska vader/fötter

Hur är pulsen, hög eller normal?

Har ätit medecinen i flera år. Men det som kanske är ändringen är att jag har haft lite för bra blodvärden. Tidigare var man ju i de åren då man var tvungen att tänka på sitt Hb. Men nu är det tvärtom. Jag tålde inte järntabletter och därför åt jag mycket gröna grönsaker som också innehåller mycket kalium. Jaghar minskat dessa till förmån för bönor, linser och annat. Självklart tar man både status och blodtryck. Det är väl ingen som får medecinera mot högt blodtryck utan , hoppas jag i alla fall.

Man ska man väl hålla ner Na vid högt blodtryck. Och visst värdena är inte så katastofalt höga mätta som värden. Men jag är redan under medecinering och den gränsen är ändå passerad när man anser att blodtrycket skall behandlas.

Jag har låg puls varför jag har fått ett kärlvidgande medel ovanpå diuretikan.

Igår så sex timmar efter första tableten så kände jag hetta och värme framförallti ansiktet, trodde jag var på väg att bli sjuk. Har släppt 1,75 kg vätska till idag. Huvudvärken har minskat från fulkommligt magnifik till tung i huvudet. Surret har minskat men finns kvar i vänster öra. Forfarande yr men nu kan jag sitta på stolen i alla fall. Det är bara när jag böjer mig ner till golvet som det kommer upp och slår mig i huvudet, jädrans aggresivt golv ska jag säga.

Jag blev bättre med yrseln igår när jag druckit apelsijuice. Så jag tror i alla fall att en del av förklaringen är kalium, ska få besked idag.
Magdis
Ja du ska nog knappast salta maten extra iallafall, salt binder vätska och det är inte bra för dig. Hoppas det blir bra nu iallafall, det är ju många som måste äta flera olika blodtrycksmediciner för att hålla trycket i schack.
Bettson
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 12:52)
Ja du ska nog knappast salta maten extra iallafall, salt binder vätska och det är inte bra för dig. Hoppas det blir bra nu iallafall, det är ju många som måste äta flera olika blodtrycksmediciner för att hålla trycket i schack.

Ja men jag känner mig som en gammal åldring. Den medecinen ovanpå den som är ovanpå den osv. Ska det va så........

Jag har läst att diabetiker är extra känslia för boldtycksmedecin och att de ska ha lägre tryck, varför det.... Har du någon pejl?
askar
CITAT (Bettson @ 20-10-2006, 13:09)

Ja men jag känner mig som en gammal åldring. Den medecinen ovanpå den som är ovanpå den osv. Ska det va så........

Jag har läst att diabetiker är extra känslia för boldtycksmedecin och att de ska ha lägre tryck, varför det.... Har du någon pejl?

Maken drack 1-2 glas apelsinjuice /dag och det gav utslag på
blodsockret.
Han fick order att sluta med juice och mjölk omedelbart.
Alla sockerprov som tagits efter det har varit normala
trots att han dricker 2dl mjölk/dag.
Magdis
CITAT (Bettson @ 20-10-2006, 13:09)

Jag är ingen expert på att förklara men det måste ha att göra med att diabetiker redan är utsatt för ett ökat tryck i de små fina blodkärlen så att man då vill hålla nere det totala blodtrycket så mycket det går. Diabetiker blir ju ofta drabbade av ögonskador t.ex p.g.a det ökade trycket på de små blodkärlen.

Du är ju så pass ung så det borde verkligen följas upp ordentligt, hoppas inte läkaren släpper dig nu. Har du fått svar på alla prover?

Kanske att det ökade blodtrycket berodde på att du tillfälligt samlat på dig massa vätska, vi får hoppas att det bara var tillfälligt i så fall.
lilla mamma
Det finns många som aldrig får trycket kontrollerat med elforesprover och omtagningar just för att de aldrig tycker sig behöva mer.

Diabetiker och ögonskador, jag behöver ju inte säga mer eftersom ALLA naturligtvis "vet" att alla typ 1 diabetiker dör blinda, med nekrosnjurar efter år av dialys och utan fötter.

de flesta som får ögonskador, får det inte pga av diabetes utan av misskött blodtryck och av åldersförändringar,
njurarna börjar släppa igenom äggvitan på diab. pat vid högt tryck eftersom det är delvs njurarna som håller trycket i schack.
Och då renas inte blodet ok, och då ökar trycket ännu mer.
Man kan få obalans även i natriumet av blodtrycks medicinen, många äldre som får bt-medicin får rekommenderat mer salt på maten pga av nämnda faktum

Mjölk och apelsinjuice är fint att dricka när man som diabetiker får insulinkänning, därför rekommenderas speciellt typ 2 diabetiker att minska på alla mjölkprodukter och om inte annat för blodfetternas skull.

Bettson, hur svullna var inte dina anklar..
Positivt är ju att du har låg puls, frestar inte så hårt på pumpen.

Jga önksar både att du och min gubbe kunde få slippa detta gissel, jag har full förståelse för att orken med allt tar slut.
kerstin z5-6
elforesprover ? På vilket sätt kan de hjälpa någon med högt blodtryck ?
lilla mamma
fel uttryckt, menade natrium/kalium (och nu fick vi bortfall av ord)
Hjälp mig, suck..

det jag menar är saltbalansen. Här hemma blev det obalans efter allt mecklande med medicinererna hit och dit, upp och ner (mest upp både medicin och tryck) att det till sist blev order från fru doktor Hanna och Birgitta att gubben skulle salta extra med vanligt NaCl (joo) för attdet skulle bli balans.
kerstin z5-6
Ok -elektrolytstatus -dvs när man mäter tex om kalium , natrium clorider med mera ligger inom normalvärde-en koll på vätskebalansen sas .
Då är jag med smile.gif
Magdis
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2006, 20:32)
det jag menar är saltbalansen. Här hemma blev det obalans efter allt mecklande med medicinererna hit och dit, upp och ner (mest upp både medicin och tryck) att det till sist blev order från fru doktor Hanna och Birgitta att gubben skulle salta extra med vanligt NaCl (joo) för attdet skulle bli balans.

Jovisst kan det bli obalans i elektrolytstatus om man äter blodtrycksmediciner och urindrivande. Men det brukar inte vara någon orsak till att man får högt blodtryck.

Våra "blodtryckspatienter" brukar vi undersöka med hjärteko och lungröntgen utöver de vanliga blodproverna.
askar
Har ingen fler än maken fått höra att man som "blodtryckspatient!
ska vara försiktig med socker?
lilla mamma
N-magdis, det där med orsak till högt b-tryck skulle vara för mycket salt det tycker jag är intressant eftersom vissa säger att det är så och vissa tvärtemot.
Jag tror nog på att det inte är det
Askar, jag har tyvärr inget svar eftersom sockret redan fanns med från början.

Tänk att en karl på 32 år sitter och grinar vid frukosten för att huvudet är på väg att sprängas och att ingen och inget vill hjälpa till. Så var det här för 2,5 månad sedan som tur är fanns det hjärtspecialister som hjälpte till.
Magdis
CITAT (lilla mamma @ 21-10-2006, 12:36)
N-magdis, det där med orsak till högt b-tryck skulle vara för mycket salt det tycker jag är intressant eftersom vissa säger att det är så och vissa tvärtemot.
Jag tror nog på att det inte är det

Det är egentligen ganska självklart och det är en känd anledning sedan länge tillbaka...NaCl binder vätska i blodkärlen = ökat tryck i kärlen.

Edit: Det är inte den enda orsaken till högt blodtryck om du trodde jag menade så...det finns ett oräkneligt antal orsaker till för högt blodtryck.
lilla mamma
nej, jag förstod det. Det är väl en bidragande orsak men vissa individer får hypertoni mm utan orsak kanske ärftligt ligger bakom.

Min man tillhör stress-delen, det krävdes en sån smäll det blev för att han äntligen skulle inse att odödlighet bara finns i sagor.
pejori
hur mår du idag Bettson???? huh.gif
är det bättre? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon