CITAT (Cilla @ 20-10-2006, 13:41)
Ja, det är lätt att hålla gräsfritt också under en Juglans Regia. Men när jag såg Jerkers foto tänkte jag att det är en ypperlig lösning medan trädet växer upp. När det blir större kommer man gå under kronan som väller över och skyler bågen, torvrabatten kommer att ha sjunkit och ha blivit del av trädets rotområde under kronan. Kanske kommer en del andra låga växter trivas där eftersom jordmånen kommer skilja sig något. De andra buskarna och träden har man säkert flyttat ut en bra bit från valnöten. Valnöten kommer att skapa det rum som nu skapas med båge, cilkelplanteringar, stenar mm.
Det är tur att det går att flytta växter. På så sätt kan man skapa trädgårdsrum också innan plantorna har 20 år på nacken. Och dessutom ger det chans att experimentera. Alla träd och buskar man sätter tar sig ju inte.
Ojdå, ja, jag kanske inte hade riktigt den visionen. Jag hade nog tänkt att torvrabatten skulle bestå. Där står bl a ett par magnolior som ju ogillar flytt.
Fast du har nog rätt om man lämnar det som det är idag.
Det är ju en dynamik i det här med växtlighet som är otroligt spännande och oförutsägbar för en amatör som jag. Jag kan säga att av de ursprungliga växterna i torvrabatten så finns det bara några enstaka kvar, resten har bytts ut, flyttats om osv.
Så här ser det ut från ovan, lite skymt av äppelträdet.