Nu måste jag fråga valnöstexperterna.....

Vi har några valnötsträd i trädgården som vi drivit upp från kärna. De är väl 2,5 år gamla nu och ca 70-80 cm. Detta är från tre olika nötter från tre olika träd. Ett "moderträd" växer i bosnien i en liten valnötsdunge. Där är i princip alpklimat, tänk er Österrike med berg och dalar, varma sommrar och snörika och kalla vintrar. Två träd växer vid havet i kroatien, den ena trädet kommer från en nöt plockad i australien (Sidneytrakten) och den andra från en nöt ifrån Canada (vet ej var). Så jag har ingen aning om vad det är för valnötter, bara ursprunget.
Nu råder det olika idéer om var dessa ska planteras ner. Maken vill låta ett träd stå kvar där det står nu. Det är i en rabatt med vinbär, krusbär och blåbär. Kommer dessa växter hämmas av valnöten när den blir större?
Jag vill ha två träd vid garageuppfarten, som en liten allé. Men maken tror inte de kommer trivas där. Det är sol hel dagen men höst, vinter vår kan det bli lite blåsigt.
Kommer dessa tre träden funka på de ställen vi har utnämt åt dem?
Nu står dessa träd samplanterade i rabatten, men jag tror vi borde separera dem nu. Han vill vänta ett år. Men jag tror de tar näring ifrån varandea? : / De står med kanske 30 cm mellan. Ska vi bara dela på dem och låta dem stå kvar i rabatten och växa till sig inna vi planterar ner dem invid garageuppfarten (kanske om ett eller två år) eller klarar de det redan nu när de är så små. Vi skottar upp rätt mycket snö där om vintrarna.....
Lite råd och tips?