CITAT
Du har rätt i din gissnig vad guldvatten är. Jag testade och hällde outspädd urin på en kompostmask igår och den brydde sig inte mer än att det kom lite oväntat.
Maskar och annat mikroliv far oerhört illa av tex blåkorn som är ett oorganiskt gödselmedel.
Det var nog mest det jag var ute efter att, ska man täckodla så om man nödvändigtvis ska gödsla så får det vara med något som mikrolivet i jorden mår bra av. Urin vet vi ju alla att det växer mängder av mikroorganismer i
Anmäler en annan uppfattning. Outspädd urin är lika "skadligt" som NPK. Där jag har mina pisseställen växer absolut ingenting. Dessutom är det ett känt faktum att mycket kogödsel är skadligt. Där en komocka har hamnat brukar bönderna räkna med att inget växer på 2 år. Därför gick man förr omkring med klubbor och sped ut skiten.
Omvänt är även NPK oskadligt när det väl är upplöst. Jag gödslar min gräsmatta med Blåkorn flera gånger under sommaren och där finns det gott om mask. Maskarna kommer sällan i direkt kontakt med kornen.
Vissa nackdelar med oorganiskt gödsel finns,men att det skulle vara direkt skadligt låter som en av dessa obevisade "sanningar" som ekologiodlarna hyllar. Däremot är det avsevärt enklare att handha, lagra, dosera och sprida.