Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> plommonträd, oj, vad det växer!
          nilla
          Inlägg 04-09-2003, 08:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

Hej!

Jag har läst i inlägg här och på andra ställen att man helst inte ska beskära unga plommonträd, men mitt träd har vuxit väldigt i sommar.
          Det är min första säsong i koloniträdgården, trädet ska vara Victoria ( fast jag är lite tveksam om det, tycker frukterna verkar bli mer gula-lila)
          Vill inte skada det på nåt sätt men tycker det har vuxit väl ohämmat och dessutom mest åt ett håll.

Någon som kan ge några bra råd och tips om försiktig beskärning?
          Kan jag kapa dom allra längsta grenarna?

Gunilla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 04-09-2003, 09:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Vilket fint träd, ser frodigt ut och att vilja ge mycket frukt så småningom!

Det ser ut som att det är ett par, tre skott som trädet satsat extra mycket på. Jag skulle inte ha kapat dem med tanke på att få in dem i längd, men för att minska kommande tung fruktsättning. Detta genom "gallring", dvs man tar bort ett skott i grenklyka där de fördelar sig så att grenen behöver bära mindre i framtiden.

Det ser ut som att det är två, kanske tre ställen man kan göra sådan gallring.

Ungefär så här ser det ut i trädets topp där det ena skottet är längre än det andra. Du kan välja att ta bort det långa eller det som verkar vilja falla inåt kroncentrum.

Grenbarken slutar vid C. I rät vinkel ut på grenen från denna ligger B. Lägg snittet mellan A och B.

När man beskär så här kan grenen läka och den fortsatta energin kommer att satsas på att utveckla den kvarvarande grenen och inte att skjuta fler skott från snittstället.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 23:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon