CITAT (Natrix @ 22-10-2006, 22:13)
Jag tror att jag börjar förstå vad som är lagligt/olagligt men jag tycker det mest intressanta har inte diskuterats. Det är ju vad den tekniska utvecklgen kommer att leda till! Vad kommer det att betyda att de stora bolagens makt över nöjesindustrin minskar? Hur kommer det att påverka utbudet framöver? Ur en moralisk eller jurdisk synvinkel så är det ju svårt att argumentera för spridning av upphovsrättsskyddat materal eller att sno sallad från coop, men många kanske vill se fler och mindre skivbolag och vill se mera lokalt producerade grönsaker. Vad tror ni?
En knäckfråga är hur man ska undvika spridning och piratkopiering, men digital distribution tror jag kommer att bli väldigt stort med tiden, dvs att man köper och tankar hem det man vill ha. Redan idag går det att göra både när det gäller film, musik, böcker och datorspel och vartefter det blir mer lättillgängligt tror jag att det kommer att bli ännu större och vi kommer att få se mycket mer och mycket bredare urval. Det kanske inte ens kommer att finnas speciellt många stora musikbolag kvar eftersom alla kan producera, publicera och få betalt helt på egen hand utan att behöva blanda in några jätteföretag.
Det intressanta med digital distrubtion är att det kommer att bli väldigt billigt att släppa egna alster och faktiskt kunna få betalt för det istället för att förlita sig på välgörenhet om det är idag med "tanka hem och skänk en slant via PayPal om du tycker om det". För en tid sedan var jag på en sajt som säljer digitala böcker och där kan vem som helst publicera egna böcker, komplett med kopieringsskydd och prislapp, för 1500 spänn.
Om det inte redan har kommit tror jag att det lär dyka upp webbplatser ungefär som cdon.com och Ginza.se där man kan köpa och tanka hem musik lagligt, men där "hemmaband" för en billig slant kan lägga upp egen musik kopplat till ett konto och när folk köper musiken sätts pengarna in på bandets konto.
Men, som alltid när det gäller pengar och möjligheten att kanske till och med kunna försörja sig på sin musik eller sitt författande, så vill man ju undvika piratkopiering. Varför ska man publicera något bara för att få det stulet och kopierat utan att man får något betalt? Om man bara vill publicera gratis kan man göra det idag, det är säkerheten det hänger på.
It's not the years, honey, it's the mileage.