Så upphetsade trådarna blir här inne, både på husdjur och småprat, jag har inget bra svar på varför det inte heter hushund

, tyvärr. Däremot går det bra att läsa på Wikipedia angående benämningen huskatt. Såg att några redan lämnat liknande svar på den frågan. Nu till hushund, byracka eller blandis. Varför vissa saker heter si eller så kan ju vara intressant men ibland får man kanske helt enkelt bara acceptera att det inte finns svar på allt.
Sen kan jag hålla med om att det är viktigt att hålla koll på var våra husdjur kommer ifrån. Det finns ju oseriösa typer som låter blanda syskonhundar-katter med varann och det är som bekant inte helt okej. Likaså finns det människor som roar sig med att para ihopa raser som redan har starka egenskaper av t.ex vakt i sig och definitivt inte skall stärkas i just den egenskapen. Så nog skall vi vara tacksamma för det lilla seriösa som finns i vårt samhälle.
Min erfarenhet av människor som just äger "bondkatter", som dom köpt för en billig peng,släpper ut dom vind för våg. Hur ofta ser eller hör vi talas om birmakatter, siameser eller norskaskogskatter som är ute och trampar på egen hand? Eller???