Sidor: 1, 2
Kathy
CITAT
Undra varför det egentligen heter "huskatt"?? unsure.gif  Har nån nånsin hört talas om "hushundar"?? rolleyes.gif  Näe, för då är det en blandrashund, alltså en blandning av olika raser.....vilket borde va´även för en katt, för det existerar inte en enda "huskatt" som saknar raser i sig rolleyes.gif  Det här med "huskatter" är ett mycket dumt och dåligt påfund av raskattklubbarna......även en helt renrasig katt som inte är registrerad betecknas hos dom som "huskatt". Jag själv har en rasren skogis "huskatt" blink.gif  wacko.gif

Om det nu är så att din skogis är renrasig, hur kommer det sig att uppfödaren valde bort att regga den hos SVERAK? Avgiften för stamtavla är några hundralappar.
Reserv
Vissa uppfödare siktar hellre in sig på sällskapsdjur än utställningsdjur, likadant är det med många hundar. Men min fundering rörde juh inte det egentligen, snarare varför det heter "huskatt" men inte hushund om det är av blandade raser eller stamtavlelösa djur?
Kathy
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:13)
Vissa uppfödare siktar hellre in sig på sällskapsdjur än utställningsdjur, likadant är det med många hundar. Men min fundering rörde juh inte det egentligen, snarare varför det heter "huskatt" men inte hushund om det är av blandade raser eller stamtavlelösa djur?

Jag kan säga att det är ganska sällan som en uppfödare skriver in i köpeavtalet att de har sålt en utställningskatt, även om kattungen är fin vid 12 veckor, så finns det inga garantier för hur katten utvecklar sig och kommer gå bra på utställningar.

Själv så har jag köpt bägge mina katter som sällskapskatter.

Här kan man läsa om vad SVERAK skriver om stambokföring.

Här står det om huskatt på SVERAKs hemsida. Citat: "En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som huskatt oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har."
Anki på Öland
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:13)
Vissa uppfödare siktar hellre in sig på sällskapsdjur än utställningsdjur, likadant är det med många hundar.

Är visserligen hundar jag föder upp och inte katter men förmodar att det, som du säger, är samma där. Har under mina dryga 25 år som uppfödare av registrerade hundar aldrig sålt en hund till avel eller utställning när den sålts som 8-veckorsvalp. Säljer alltid mina valpar som sällskapshundar även om det är uppfödare som köper den. Kan ju aldrig garantera att den duger till varken det ena eller andra när den fortfarande är liten.
Vill du vara säker på att få en utställningshund/katt får du köpa en vuxen färdig. Och också vara beredd att betala för det.
Att föda upp registrerade hundar/katter innebär inte att man föder upp utställningsdjur utan sällskapsdjur fast med en viss garanti att du får en hund/katt som ser ut som du har tänkt dig med ett temprament och användningsområde som du har tänkt dig och dessutom där allt möjligt är gjort för att du skall få ett så friskt djur som möjligt. Du har också en uppfödare till ditt djur som kan rasen och troligen kan hjälpa dig med de flesta problem som kan uppstå och som du kan få hjälp av resten av djurets liv.
Jag skulle nog säga att dom uppfödare du menar mera siktar in sig på att tjäna lite pengar på sitt djur än att skillnaden skulle vara att dom siktar in sig på sällskapsdjur........ Läs bara på Blocket så ser du vad jag menar.
Anki
Reserv
Redan från början tappas tråden här.....varför heter inte en stamtavlelös hund för hushund??? En blandrashund är en hund med blandade raser. Varför är då en katt med blandade raser eller stamtavlelös bara en huskatt och inte en blandraskatt?? Jag är både hund och kattägare och anser att båda sorter har ett lika värde, och att min skogis utan stamtavla är en skogis utan stamtavla och inte en huskatt.
pejori
först och främst...var kommer citatet ifrån? ohmy.gif
det kanske beror på att det är olika djur...katt är husklatt...hund är bondhund.... smile.gif smile.gif
som med fosingarna...hästar har hovar och kossor klövar och vi fötter....samma sak, men olika namn bara wub.gif wub.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 22-10-2006, 20:32)
först och främst...var kommer citatet ifrån? ohmy.gif
det kanske beror på att det är olika djur...katt är husklatt...hund är bondhund.... smile.gif smile.gif
som med fosingarna...hästar har hovar och kossor klövar och vi fötter....samma sak, men olika namn bara wub.gif wub.gif

Har faktiskt aldrig sett en annons där dom säljer en "bondhund" blink.gif Och min skogis utan stamtavla är lika mycket skogis som dom andra två jag har rolleyes.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 20:44)
Har faktiskt aldrig sett en annons där dom säljer en "bondhund" blink.gif Och min skogis utan stamtavla är lika mycket skogis som dom andra två jag har rolleyes.gif

självklart är dom det.... wub.gif wub.gif
men för utställare och avelsarbetare är det skillnad wub.gif
för oss "vanliga" är det betydelselöst om dom har en adelskalender när vi har dom som sällskap.....en stamtavla är inte katten.....det är ett papper, som användes på människor också förr.... wub.gif wub.gif
nu tittar vi inte i adel-listan innan vi väljer en partner längre smile.gif smile.gif

hundar annonseras oftast som oreggade eller som blandras smile.gif
Kathy
Ja, något ska man kalla dessa katter för och nu råkade benämningen bli huskatt, precis som SVERAK kallar dem.
Finns kanske inte så mycket mer att diskutera, mest acceptera, annars kan man diskutera detta hur länge som helst, det förändrar ändock inte namnet "huskatt".

Min gissning om ordet "huskatt" kommer kanske från att det var katter man hade till husbehov, på lantgårdar och liknande, för att de skulle jaga möss. Var det inte en huskatt, så var det en vildkatt.

Och en skogis utan stamtavla är och förblir en huskatt, enligt SVERAKs regler.
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2006, 20:06)
Att föda upp registrerade hundar/katter innebär inte att man föder upp utställningsdjur utan sällskapsdjur fast med en viss garanti att du får en hund/katt som ser ut som du har tänkt dig med ett temprament och användningsområde som du har tänkt dig och dessutom där allt möjligt är gjort för att du skall få ett så friskt djur som möjligt. Du har också en uppfödare till ditt djur som kan rasen och troligen kan hjälpa dig med de flesta problem som kan uppstå och som du kan få hjälp av resten av djurets liv.

Visst är det så. wub.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 22-10-2006, 20:52)
Min gissning om ordet "huskatt" kommer kanske från att det var katter man hade till husbehov, på lantgårdar och liknande, för att de skulle jaga möss. Var det inte en huskatt, så var det en vildkatt.

ligger nått i det ja smile.gif

CITAT
Och en skogis utan stamtavla är och förblir en huskatt, enligt SVERAKs regler.

sen är det ointressant vad SVERAK tycker...alla är inte reggade där...och som kattägare till en oreggad raskatt....är det fortfdarande en raskatt, oavsett vad SVERAK har för benämning på dom smile.gif smile.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 22-10-2006, 21:24)
sen är det ointressant vad SVERAK tycker...alla är inte reggade där...och som kattägare till en oreggad raskatt....är det fortfdarande en raskatt, oavsett vad SVERAK har för benämning på dom smile.gif smile.gif

Det är knappast ointressant vad SVERAK tycker eftersom deras regelverk efterföljs av seriösa kattuppfödare.
Jag som kattköpare är mycket intresserad av att köpa mitt sällskapsdjur av en seriös uppfödare som vet vad han/hon håller på med och har en sund uppfödning där katterna testas regelbundet och där jag vet att uppfödaren inte avlar på sjuka djur.

Likadant var det då vi köpte vår hund. Vi kollade upp seriösa uppfödare via Svenska Kennelklubben.

Jag skulle nog aldrig köpa en hund eller katt via annons på t.ex Blocket.
Gertie
Som medlem i SVERAK-ansluten kattklubb, har man vissa regler att följa.
Man får t.ex. inte ta mer än 4 kullar på 2 år på samma hona.
Oregistrerade katter kommer ofta från oseriösa uppfödare, som vill
tjäna extra pengar på sina honor genom att ta extra kullar emellan
de tillåtna.
Naturligtvis mår inte honorna bra av detta.
Därför är det inte bra att köpa de oregistrerade kattungarna.
SVERAK har också vissa krav på hur katter ska hållas.
De som inte registrerar sina kattungar har ofta sina katter under
dåliga förhållande.
F.ö håller jag med Scrollan om allt hon sagt.
*Stintan*
Men stopp o belägg! Inte är väl en registrering någon garanti för att katten lever under goda förhållanden liksom att alla oregistrerade katter naturligtvis inte lever under dåliga förhållanden. blink.gif
Att kalla alla som har en oregistrerad katt för oseriösa är ju en ren förolämpning.

Själv har jag alltid haft "äkta bondkatter" wub.gif laugh.gif
Och jag har även en bondhund, f´låt Norsk buhund. (bu=gård) tongue.gif
Gertie
Var ser du att jag har kallat alla som har oregistrerade katter för
oseriösa?

Vad jag menar är, att det finns ofta någon förklaring till att man
inte registrerar sina kattungar.
Kostnaden för stambokföringen är en droppe i havet i det stora hela.

Har med egna ögon sett katter som lever i burar i trädgården.
Vet också att en uppfödare hade runt 200 katter som levde sina
liv i transportboxar staplade på varann under presenningar i trädgården.
Ägare till dessa blir naturligtvis avstängda från SVERAK.
Följden blir då att de säljer kattungar som inte blir stambokförda.
Alla som köper sådana kattungar medverkar till att de kan fortsätta
med sin dåliga djurhållning.
Och när samma uppfödare "råkar" få för många kullar på sina
honor år efter år, så finns det väl anledning att tro att det inte
alltid är "misstag"?
Det var absolut inte min avsikt att hoppa på ägare till oregistrerade
katter, men det skadar inte att kolla upp hur föräldradjuren har det när man köper katt.
lilla mamma
här i Värmland är det en reg. perseruppfödare som polisanmält en köpare av en reggad raskatt för djurplågeri.
Ägaren hade till sist släppt ut den vind för våg och den blev instängd i ett garage. Full med avföring, tovig och undernärd fick den komma tillbaka till uppfödaren. Enligt tidningen klarar inte persern sig själv utomhus
Jag tycker det är bra att det går att anmäla för detta, men skulle det funka för oss utan raskatt?
pejori
CITAT (Gertie @ 23-10-2006, 13:23)
Var ser du att jag har kallat alla som har oregistrerade katter för
oseriösa?

Vad jag menar är, att det finns ofta någon förklaring till att man
inte registrerar sina kattungar.
Kostnaden för stambokföringen är en droppe i havet i det stora hela.

Har med egna ögon sett katter som lever i burar i trädgården.
Vet också att en uppfödare hade runt 200 katter som levde sina
liv i transportboxar staplade på varann under presenningar i trädgården.
Ägare till dessa blir naturligtvis avstängda från SVERAK.
Följden blir då att de säljer kattungar som inte blir stambokförda.
Alla som köper sådana kattungar medverkar till att de kan fortsätta
med sin dåliga djurhållning.
Och när samma uppfödare "råkar" få för många kullar på sina
honor år efter år, så finns det väl anledning att tro att det inte
alltid är "misstag"?
Det var absolut inte min avsikt att hoppa på ägare till oregistrerade
katter, men det skadar inte att kolla upp hur föräldradjuren har det när man köper katt.

håller med där. smile.gif
att en del inte är stambokförda, tror jag beror på att uppfödaren inte vill ha dom i avel eller i utställning, på frund av ett skönhetsfel eller liknande....då säljs dom till lägre pris som oreggade, för att bli sällskap åt någon som inte vill ha en katt och ställa ut. wub.gif wub.gif
bara att gosa med alltså smile.gif
vill man ägna sig åt avel och utställning, ska man naturligtvis välja dom bästa djuren och uppfödare....inget fel i det wub.gif wub.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 23-10-2006, 14:49)
QUOTE]
håller med där. smile.gif
att en del inte är stambokförda, tror jag beror på att uppfödaren inte vill ha dom i avel eller i utställning, på frund av ett skönhetsfel eller liknande....då säljs dom till lägre pris som oreggade, för att bli sällskap åt någon som inte vill ha en katt och ställa ut. wub.gif wub.gif
bara att gosa med alltså smile.gif
vill man ägna sig åt avel och utställning, ska man naturligtvis välja dom bästa djuren och uppfödare....inget fel i det wub.gif wub.gif

Man är skyldig att registrera SAMTLIGA ungar.
Kan få "AVELSFÖRBUD" inskrivet i stamtavlan.
pejori
Kan man också få utställningsförbudet inskrivet? ohmy.gif ohmy.gif
tänker närmast på, om någon inte vill "kännas vid" en avkomma i utställningsringen av någon orsak wub.gif
*Stintan*
CITAT (Gertie @ 23-10-2006, 01:38)
Som medlem i SVERAK-ansluten kattklubb, har man vissa regler att följa.
Man får t.ex. inte ta mer än 4 kullar på 2 år på samma hona.
Oregistrerade katter kommer ofta från oseriösa uppfödare, som vill
tjäna extra pengar på sina honor genom att ta extra kullar emellan
de tillåtna.
Naturligtvis mår inte honorna bra av detta.
Därför är det inte bra att köpa de oregistrerade kattungarna.
SVERAK har också vissa krav på hur katter ska hållas.
De som inte registrerar sina kattungar har ofta sina katter under
dåliga förhållande.
F.ö håller jag med Scrollan om allt hon sagt.

Jag menade att en registrering inte är någon garanti för något varken åt det ena eller andra hållet. Och vad jag dessutom anser är urlöjligt är att man då inte ska få kalla en rasren kattunge för det den är bara för att man inte registrerat den. Som Reserv som har en sådan och som jag förmodar inte av ekonomiska intressen utan därför att han bestämt att den här katten ska jag behålla själv för tid och evighet och inte tänker avla på för att tjäna några kronor. Vad jag menar är att man måste inte vara oseriös för att man inte registrerar sina katter vilket det låter som av vissa.

Ja det finns många fina registrerade raskatter och jag respekterar det men det börjar likna rashets om man inte vill förstå att dom flesta har katt för att dom gillar katter. Katter är inte bara registrerade raskatter, men lika älskade ändå.
Gertie
Är det någon som förbjudit Reserv att kalla sin katt för Skogkatt?
Och om han själv har fött upp den, så är väl allt OK?
Men om han vill tävla med katten, så kommer den att gå i
huskattklass tillsammans med andra oregistrerade katter.
Så är SVERAK:s regler. Jag kan tyvärr inte ändra på det.

Du får ta och läsa lite mer noggrant.
Jag har ALDRIG sagt att ALLA, varken ägare eller uppfödare till
oregistrerade katter, är oseriösa.

Förklara gärna vad du menar med att detta börjar likna rashets.
Jag vet att de flesta har enbart sällskapskatter, men det var väl
inte det saken gällde här?
Reserv
Näe, det som det gällde här nu varför det inte kan få heta blandraskatt när det heter blandrashund.......trodde jag va´frågan från början i alla fall. Men fick till svar att hästar har hovar och kossor klövar blink.gif typ wacko.gif Och näe, jag har inte fött upp katten själv, men har träffat båda föräldrarna som hade goda psyken och starka personligheter, detta hos en seriös uppfödare. rolleyes.gif
Nightowl
När man säger att en hund är en blandrashund, menar man då att hunden är en korsning mellan olika raser eller inte? Visst finns det blandraskatter men då brukar det handla om katter som är en blandning mellan olika raser, att en "rasren" hona har tjuvparat sig med en hane av annan eller okänd ras, hon kan ha smitit ut på äventyr. Tidigare pratade man ju om bondkatter istället för huskatter, det kanske låter bättre med huskatt istället för bondkatt, vem vet.

En skillnad mellan hundar och katter är ju den att i Sverige springer ju hundarna inte vind för våg, även om de inte är kopplade så finns ju ägaren oftast någonstans i närheten och håller ett öga på hunden, medan katter ofta släpps lösa utan tillsyn. Om en katthona som springer lös får ungar så vet man aldrig vem eller vilka hanar som är far till ungarna, och man kan inte veta vilket temperament ungarna får, eller vilka sjukdomsanlag de kan bära med sig. Det är en bra anledning till att registrera en katt med stamtalva, ifall katten visar tecken på någon sjukdom eller dåliga anlag i temperament eller dylikt, då finns det en möjlighet att plocka bort anlagsbärare ur aveln. Det är väl så hundavel också fungerar, man vill ha så friska och stabila hundar som möjligt.
Gillan
Men, hör, ni, ...Jag har en absolut äkta Mai Coon, tom en av de finaste stamtavlor vi har i sverige. Jag/vi , har på grund av vissa omständigheter, " fått " denna fantastiska katt. Trots kattens fantastiska påbrå, är vi inte ett dugg intresserade av att " odla " honom vidare. För oss är han " bara " en katt som vi älskar.

Låt oss nu spekulera i att Reserv´s kisse också vore en Main coon, och att vi väldigt gärna ville ha ättlingar av dessa två. Om vi då gjorde slag i saken, och det bleve "Coonbarn", Skulle de inte vara renrasiga då. Bara för att de inte är registrerade hos SVERAK , ( kattungarna alltså )blink.gif

Nej, kom igen folks, så kan ni ju bara inte mena wacko.gif wink.gif
Kathy
CITAT (Evgeni @ 23-10-2006, 20:36)
Men, hör, ni, ...Jag har en absolut äkta Mai Coon, tom en av de finaste stamtavlor vi har i sverige. Jag/vi , har på grund av vissa omständigheter, " fått " denna fantastiska katt. Trots kattens fantastiska påbrå, är vi inte ett dugg intresserade av att  " odla " honom vidare. För oss är han " bara " en katt som vi älskar.

Låt oss nu spekulera i att Reserv´s kisse också vore en Main coon, och att vi väldigt gärna ville ha ättlingar av dessa två. Om vi då gjorde slag i saken, och det bleve "Coonbarn", Skulle de inte vara renrasiga då. Bara för att de inte är registrerade hos SVERAK , ( kattungarna alltså )blink.gif

Nej, kom igen folks, så kan ni ju bara inte mena wacko.gif  wink.gif

Det är inte vi som satt regelverket för avel utan SVERAK. Kikar man på hemsidan så ser man att flera som sitter i SVERAKs styrelse är erfarna uppfödare och domare.

Om en uppfödare väljer att para sin katt - med stamtavla - med en katt utan stamtavla (oavsett hur renrasig den än må vara, eftersom en katt utan stamtavla anses vara en huskatt ) så kan denne uppfödare bli utesluten ur SVERAK som uppfödare.
Detta har förekommit.

Sen kan man nog tycka lite vad man vill om detta regelverk, men någon form av regelverk måste finnas som grund när det handlar om avel på raskatter, hur rasstandarden ska se ut osv.

Jag är mycket förtjust i katter av alla dess slag men när jag köpte mina katter så var det för att jag ville ha katt av rasen Helig Birma, just för dessa specifika särdrag som karaktäriserar en birma.
Jag vill inte ha en katt som påminner om en birma. Alla är vi olika.
Däremot så skulle jag aldrig vilja ha en Cornish Rex t.ex, lite pga dess utseende. Eller en Bengal pga dess temperament.
Och det är det här som är spännande, att kunna välja något som passar en själv och ens livsstil.
Likväl som en hundägare väljer hund efter sina behov, Golden Retriver, Stövare eller Yorkshireterrier.

Men....om nu stamtavlan/kattrasen är av underordnad betydelse....hur kommer det sig då att det, trots ändå, ändå är så viktigt att tala om att man har en raskatt, dock utan stamtavla? Jag förstår inte riktigt....?
Gertie
CITAT (Evgeni @ 23-10-2006, 20:36)
Men, hör, ni, ...Jag har en absolut äkta Mai Coon, tom en av de finaste stamtavlor vi har i sverige. Jag/vi , har på grund av vissa omständigheter, " fått " denna fantastiska katt. Trots kattens fantastiska påbrå, är vi inte ett dugg intresserade av att " odla " honom vidare. För oss är han " bara " en katt som vi älskar.

Nej, kom igen folks, så kan ni ju bara inte mena wacko.gif wink.gif

Visst är kattungarna renrasiga, men fortfarande gäller;
vill du tävla med dem, så kommer de att gå i huskattklass.
SVERAK:s regler är sådana. En katt utan stamtavla tävlar
i huskattklass.
Det kan man ju tycka vad man vill om, men de som är lite
insatta i uppfödning, förstår att det inte hade funkat
utan stambokföring.
Det är inte bara utseendet på föräldrarna som spelar roll,
det har också betydelse vilka linjer de tillhör.

Jag kan inte förstå varför en seriös uppfödare, som följer
alla regler, väljer att inte stambokföra.
Som sagt tidigare, det kostar någon hundralapp/stamtavla.
*Miss Cocker*
Så upphetsade trådarna blir här inne, både på husdjur och småprat, jag har inget bra svar på varför det inte heter hushund wacko.gif , tyvärr. Däremot går det bra att läsa på Wikipedia angående benämningen huskatt. Såg att några redan lämnat liknande svar på den frågan. Nu till hushund, byracka eller blandis. Varför vissa saker heter si eller så kan ju vara intressant men ibland får man kanske helt enkelt bara acceptera att det inte finns svar på allt.

Sen kan jag hålla med om att det är viktigt att hålla koll på var våra husdjur kommer ifrån. Det finns ju oseriösa typer som låter blanda syskonhundar-katter med varann och det är som bekant inte helt okej. Likaså finns det människor som roar sig med att para ihopa raser som redan har starka egenskaper av t.ex vakt i sig och definitivt inte skall stärkas i just den egenskapen. Så nog skall vi vara tacksamma för det lilla seriösa som finns i vårt samhälle.

Min erfarenhet av människor som just äger "bondkatter", som dom köpt för en billig peng,släpper ut dom vind för våg. Hur ofta ser eller hör vi talas om birmakatter, siameser eller norskaskogskatter som är ute och trampar på egen hand? Eller???
Pirum
Å andra sidan finns det folk som köper raskatter och rashundar för att flasha med dem, som modeaccessoirer. Hur ofta hör man om 'bondkatter' som smugglas in från utlandet i reservdäck? Gäller väl oftare chihuahuor än katter, men tror inte att 'bondkattägare' är mer ansvarslösa generellt sett.
Nightowl
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 21:55)
Jag är mycket förtjust i katter av alla dess slag men när jag köpte mina katter så var det för att jag ville ha katt av rasen Helig Birma, just för dessa specifika särdrag som karaktäriserar en birma.
Däremot så skulle jag aldrig vilja ha en Cornish Rex t.ex, lite pga dess utseende. Eller en Bengal pga dess temperament.
Och det är det här som är spännande, att kunna välja något som passar en själv och ens livsstil.
Likväl som en hundägare väljer hund efter sina behov, Golden Retriver, Stövare eller Yorkshireterrier.

Visst stämmer det att man köper en raskatt för att man vill ha en katt med specifika egenskaper, man vet vad man får.

Sedan när det gäller bengaler och temperament, jag vet inte vad som åsyftas, men jag kan inte säga att de har ett sämre temperament än andra raser, men de är speciella katter, det håller jag med om. Korthåriga katter är vanligen livligare än långhåriga, och bengalen hör väl till de extra livliga och har oftast stora röstresurser och är envetna, men som ovan sagts, man väljer den katt som passar en själv. Jag har valt en bengal och en ocicat wink.gif
Kathy
CITAT (Nightowl @ 24-10-2006, 01:26)
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 21:55)

Visst stämmer det att man köper en raskatt för att man vill ha en katt med specifika egenskaper, man vet vad man får.

Sedan när det gäller bengaler och temperament, jag vet inte vad som åsyftas, men jag kan inte säga att de har ett sämre temperament än andra raser, men de är speciella katter, det håller jag med om. Korthåriga katter är vanligen livligare än långhåriga, och bengalen hör väl till de extra livliga och har oftast stora röstresurser och är envetna, men som ovan sagts, man väljer den katt som passar en själv. Jag har valt en bengal och en ocicat wink.gif

Det är precis det temperamentet jag menar, som du beskriver, inte sämre på något sätt men mer livligt. smile.gif
AnitaO
Det finns ju en anledning till det mesta.
Att en oregistrerad katt eller hund kallas blandras beror ju på att man på något sätt måste definiera vad som är vad.

En renrasig hund har ju fått sitt registreringsbevis (stamtavla) tack vare att en hanhundsägare skriftligt har intygat att denna renrasiga hanhund är pappa till denna valp. På samma sätt intygar givetvis tikägaren detsamma.

Det är ju en fråga om definition.
När man påstår nåt så måste man ju också kunna styrka det man påstår. smile.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 24-10-2006, 07:23)
Det finns ju en anledning till det mesta.
Att en oregistrerad katt eller hund kallas blandras beror ju på att man på något sätt måste definiera vad som är vad.

En renrasig hund har ju fått sitt registreringsbevis (stamtavla) tack vare att en hanhundsägare skriftligt har intygat att denna renrasiga hanhund är pappa till denna valp. På samma sätt intygar givetvis tikägaren detsamma.

Det är ju en fråga om definition.
När man påstår nåt så måste man ju också kunna styrka det man påstår. smile.gif

Just så tycker jag också, men SVERAK envisas med att papperslösa katter inte är vare sig blandras eller papperslösa, utan kort och gott "huskatt" rolleyes.gif Men visst tusan är dom blandraser dom med, katterna alltså om föräldrarna är av olika raser. Själv har jag juh min papperslösa skogis tongue.gif
AnitaO
CITAT (Reserv @ 24-10-2006, 07:48)
Själv har jag juh min papperslösa skogis tongue.gif

En slags utomäktenskaplig kisse laugh.gif wub.gif
Gertie
SVERAK envisas med att papperslösa katter inte är vare sig blandras eller papperslösa, utan kort och gott "huskatt" rolleyes.gif Men visst tusan är dom blandraser dom med, katterna alltså om föräldrarna är av olika raser. Själv har jag juh min papperslösa skogis tongue.gif

Det som definieras "huskatt" är ju just blandraser.
Huskatt är inte, som många kanske tror, en ras. tongue.gif
Anki på Öland

Fast just för att den är "papperslös" vet du ju faktiskt inte med 100% säkerhet att det är just 100% skogis - bara att både den och föräldrarna såg ut som en skogis.
Anki
Reserv
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2006, 13:07)

Fast just för att den är "papperslös" vet du ju faktiskt inte med 100% säkerhet att det är just 100% skogis - bara att både den och föräldrarna såg ut som en skogis.
Anki

Föräldrarna har papper.....men hur vet jag att dom andra två jag har är äkta??? Deras mor kan juh lika gärna ha tjuvparat sig med nån strykarkatt om hon oturligtvis lyckats smita ut under löpet rolleyes.gif Jag är lika säker på den papperslösas äkthet som dom med papper. Och om jag så skulle skaffa en blandning av nån katt så kommer jag likt förbaskat ha en blandraskatt, likaväl som hundägarna kan ha blandrashundar.
Kathy
CITAT (Reserv @ 24-10-2006, 13:21)
Och om jag så skulle skaffa en blandning av nån katt så kommer jag likt förbaskat ha en blandraskatt, likaväl som hundägarna kan ha blandrashundar.

Det är fritt att få tycka precis som man vill kring det här. wub.gif
Den officiella benämningen är ändå huskatt. smile.gif
Gertie
CITAT (Reserv @ 24-10-2006, 13:21)
Föräldrarna har papper.....men hur vet jag att dom andra två jag har är äkta??? Deras mor kan juh lika gärna ha tjuvparat sig med nån strykarkatt om hon oturligtvis lyckats smita ut under löpet rolleyes.gif Jag är lika säker på den papperslösas äkthet som dom med papper. Och om jag så skulle skaffa en blandning av nån katt så kommer jag likt förbaskat ha en blandraskatt, likaväl som hundägarna kan ha blandrashundar.

När man ansöker om stamtavlor på kattungar, försäkrar man att
de katter man uppgivit som föräldrar verkligen är det.

Är det själva ordet "huskatt" du hänger upp dig på?
Du kan väl kalla din katt vad du vill?
Renrasig skogis, blandras, halvperser eller Karl XII....
Liksom man kallar blandrashundar för gatukorsning.
byracka osv. tongue.gif
lilla mamma
intressant egentligen vad detta väcker känslor, även hos mig som eg. struntar i att mina huskatter inte är renrasiga.
De kan inte få ungar varken han eller hon så jag bidrar inte till sommarkatterna.
Men min renrasiga byracka, han har papper med sig tom utställningsresultat fast före min tid.

Strunt samma rent eller mixat huvudsaken är att vi älskar dem.
pejori
[QUOTE]Är det själva ordet "huskatt" du hänger upp dig på?
Du kan väl kalla din katt vad du vill?
Renrasig skogis, blandras, halvperser eller Karl XII....
Liksom man kallar blandrashundar för gatukorsning.
[QUOTE]

japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut... rolleyes.gif rolleyes.gif
dom är blandraser, precis som mina hundar är wub.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 17:36)
japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut... rolleyes.gif  rolleyes.gif

Det där hängde jag inte med på? huh.gif unsure.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 24-10-2006, 18:03)
japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut... rolleyes.gif  rolleyes.gif

Det där hängde jag inte med på? huh.gif

huskatt är SVERAKs benämning....min benämning är BLANDRAS biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 18:06)
CITAT (Scrollan @ 24-10-2006, 18:03)

Det där hängde jag inte med på? huh.gif

huskatt är SVERAKs benämning....min benämning är BLANDRAS biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif
Nu menade jag "eftersom de inte ställs ut". wink.gif wink.gif
Din tankegång var en aning långsökt...
Men, visst kan du ställa ut dina huskatter - om du skulle vilja det. wub.gif
Klass 14 gäller för alla huskatter, äldre än uppskattningsvis 6 månader, utan stamtavla.
Är huskatten över 10 månader skall den vara kastrerad för att få ställas ut. smile.gif

Kan tilläggas att SVERAK använder benämningen "huskatt" på alla katter utan stamtavla, oavsett om de ställs ut eller ej. wub.gif
Kathy
Det börjar bli en viss rundgång i den här diskussionen nu. rolleyes.gif
*Stintan*
Själv reagerade jag mest mot att SVERAK eller för den skull SV Kennelklubben skulle vara nån sorts ganranti för att katten eller hunden är så renrasig som står på ett papper. Finns ju inga garantier för att uppfödaren lämnar sanningsenliga uppgifter och då kan ju ingen veta sanningen utom uppfödaren. Hur kan man veta om en uppfödare är seriös och inte ger falska uppgifter till respektive föreningar? Är dom uppfödarna av något sorts särskilt släkte eller? Idag verkar det ju fuskas med det mesta så varför inte på detta område? Det går ju tydligen och tyvärr att tjäna pengar på avel av både hundar och katter så jag är övertygad om att det finns fuskare även inom detta område. Man tror det man vill så även jag.

Alla är väl inte roade av att ställa ut sina katter! Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Mina bondkatter är lika fina och trevliga även utan utställningsmeriter och dom kommer att förbli bondkatter wub.gif

Att det finns rasklubbar för katter tycker jag är helt ok likväl som för hundar men att det sen finns en fånig överordnad instans som bestämmer över alla vad som är rätt eller fel är ju helt knasigt enligt vad jag tycker. Sen får andra tycka vad dom vill.
Whiskuchi
CITAT (Stintan43 @ 24-10-2006, 19:57)
Alla är väl inte roade av att ställa ut sina katter! Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig.

Inte alls. Man får ställa ut huskatter också.
MEN för att få ställa en katt som renrasig måste man ha stamtavla på den. Har man inte det får man ställa den i huskattsklassen även om man vet exakt vad det är för ras på föräldrarna.

(och nej, kattavel är inget man tjänar några pengar på)
Kathy
CITAT (Stintan43 @ 24-10-2006, 19:57)
Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Mina bondkatter är lika fina och trevliga även utan utställningsmeriter och dom kommer att förbli bondkatter wub.gif

Att det finns rasklubbar för katter tycker jag är helt ok likväl som för hundar men att det sen finns en fånig överordnad instans som bestämmer över alla vad som är rätt eller fel är ju helt knasigt enligt vad jag tycker. Sen får andra tycka vad dom vill.

Det finns ingen som sagt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. smile.gif
Det finns heller ingen som nedvärderat huskatter/bondkatter heller, för den delen. wink.gif
Många av dessa sk "rasklubbar" som du kallar dem för, har många medlemmar som har huskatter. Man behöver inte ens ha katt för att vara medlem, det räcker bra med att ha ett genuint intresse för katter. wub.gif
pejori
kopierar min fråga över hit också smile.gif smile.gif

är det någon som vet?
för ett antal år sedan så jag ofta att det annonserades ut chinchilla-perser ,..det eller en coulorpoint har jag funderat på nu, men det verkar inte finnas några uppfödare som har chinchillor kvar längre ni som är på utställningar, och ser....finns dom kvar och hur valiga är dom

en kattköpare i nöd
wub.gif wub.gif
Gertie
Visst finns de.
Att de inte är så vanliga, kanske beror lite på priset på dem.
En bra Chinchilla, med de "rätta" avelslinjerna kan kosta
runt 12 - 15.000 SEK.
Genom SVERAK kan du få upplysning om var det finns uppfödare.

pejori
underbart fina katter... wub.gif
får sikta in mej på en chinchilla nästa gång wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon