CITAT (Nightowl @ 24-10-2006, 01:26)
CITAT (Scrollan @ 23-10-2006, 21:55)
Jag är mycket förtjust i katter av alla dess slag men när jag köpte mina katter så var det för att jag ville ha katt av rasen Helig Birma, just för dessa specifika särdrag som karaktäriserar en birma.
Jag vill inte ha en katt som påminner om en birma. Alla är vi olika.
Däremot så skulle jag aldrig vilja ha en Cornish Rex t.ex, lite pga dess utseende. Eller en Bengal pga dess temperament.
Och det är det här som är spännande, att kunna välja något som passar en själv och ens livsstil.
Likväl som en hundägare väljer hund efter sina behov, Golden Retriver, Stövare eller Yorkshireterrier.
Visst stämmer det att man köper en raskatt för att man vill ha en katt med specifika egenskaper, man vet vad man får.
Sedan när det gäller bengaler och temperament, jag vet inte vad som åsyftas, men jag kan inte säga att de har ett sämre temperament än andra raser, men de är speciella katter, det håller jag med om. Korthåriga katter är vanligen livligare än långhåriga, och bengalen hör väl till de extra livliga och har oftast stora röstresurser och är envetna, men som ovan sagts, man väljer den katt som passar en själv. Jag har valt en bengal och en ocicat

Det är precis det temperamentet jag menar, som du beskriver, inte sämre på något sätt men mer livligt.