Nu har det löst sig!
Jag skulle precis ringa till chefen för barnomsorgen och berätta om mitt dilemma när jag blev uppringd av personalen på förskolan. De hade själva tagit upp saken både med sin rektor och med ansvariga i kommunen. För de tyckte precis som jag att min dotter borde kunna få kontinuitet på sin förskoletid. Det låg inte i någons intresse att hon hade så oregelbundna tider utan att jag borde kunna få fylla ut hennes schema de veckor som vi inte behövde barnpassning. Och rektorn och chefen gav sitt samtycke!
HURRA!!! för en så engagerad och go personal!
För de som undrar över varför man vill lämna sitt barn på dagis fast än man är hemma så handlar det inte om att man inte vill ha hand om sitt eget barn. I alla fall inte i mitt fall, men jag tror då inte att jag är annorlunda än andra. Det handlar om att barn behöver struktur i sin tillvaro. Om min dotter går på förskolan 3x2 timmar/vecka och bara sena eftermiddagar med fri lek och ytterst få dagiskompisar så kommer det att bli oroligt för henne då veckor hon ska gå 9 timmar per dag och kanske 3-4 dagar i rad. Från tidig morgon och med både matstund, styrd aktivitet, vila och inte minst tillsammans med många andra barn.
Jag vet ju bara hur jag jobbar just nu och hur jag jobbar om det inte tillkommer någon mertid. Det är skönt för mig att veta att min dotter är van att gå på förskolan, med andra barn. Skönt att veta att hon är van vid att sova på vilan, van att äta och leka i stor grupp. Att hon inte blir rädd och osäker de gånger jag måste lämna henne för att jag ska jobba på dagtid.
Annars är det väl klart att man vill ha sitt barn hemma?
För mig är personalen inte alls anledningen till att jag vill att min dotter går få och korta dagar på förskolan. Tvärt om är de anledningen till att jag med ro vågar lämna ifrån mig det käraste jag har när jag åker till jobbet.
På våran förskola är personalen helt otroliga! Riktiga proffs!!!

För den som undrar så rörde det sig om 15 timmar extra per månad som vi önskade utnyttja för att dottern skulle få en regelbunden dagisgång. Var 8:e vecka går hon på förskolan 27 timmar - dvs 3 heldagar. Övriga veckor går hon max 15 timmar.
Vi betalar full avgift eftersom vi i vår kommun betalar för platsen och inte för tiden.