Själv reagerade jag mest mot att SVERAK eller för den skull SV Kennelklubben skulle vara nån sorts ganranti för att katten eller hunden är så renrasig som står på ett papper. Finns ju inga garantier för att uppfödaren lämnar sanningsenliga uppgifter och då kan ju ingen veta sanningen utom uppfödaren. Hur kan man veta om en uppfödare är seriös och inte ger falska uppgifter till respektive föreningar? Är dom uppfödarna av något sorts särskilt släkte eller? Idag verkar det ju fuskas med det mesta så varför inte på detta område? Det går ju tydligen och tyvärr att tjäna pengar på avel av både hundar och katter så jag är övertygad om att det finns fuskare även inom detta område. Man tror det man vill så även jag.
Alla är väl inte roade av att ställa ut sina katter! Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Mina bondkatter är lika fina och trevliga även utan utställningsmeriter och dom kommer att förbli bondkatter
Att det finns rasklubbar för katter tycker jag är helt ok likväl som för hundar men att det sen finns en fånig överordnad instans som bestämmer över alla vad som är rätt eller fel är ju helt knasigt enligt vad jag tycker. Sen får andra tycka vad dom vill.