CITAT (Snöflinga @ 25-10-2006, 00:13)
Måste säga att jag inte alls känner igen mig

Har arbetat inom barnomsorgen en stor del av mitt liv, varav mest till största delen som arbetsledare och anser mig fått en övergripande inblick i hur b.o. fungerar...
Kan garantera att det inte fanns någon som placerades för att de behövde leka med andra barn ... Den bistra verkligheten var nedskärningar och allt större barngrupper .... då fick bara barn vars föräldrar arbetade minst deltid plats ...
Vet inte var du Norrbotten-Magdis har ditt dagis ... men kanske inte i någon större stad där personalen går på knäna pga. överinskrivningar ... i så fall är du lycklig lottad ... önskar att alla hade det så, men så är det inte irl ...
Hur länge sen var det du jobbade inom barnomsorgen då? Som jag har förstått det så är det en ganska ny regel det här med "15-timmarsbarnen". Den kanske inte alls fanns när du jobbade och då är det ju inte så konstigt att du inte känner igen det. Ännu nyare regel är att barn från 4 år har rätt till
kostnadsfri vistelse på dagis 15 tim i veckan. Detta p.g.a att man har förstått att barn från den åldern
behöver få den stimulansen. Kommunen är skyldig att erbjuda plats så det ska inte ha med tillgång till platser att göra.
Nu vet inte jag hur pass vanligt det är att folk använder sig av denna tillgång under t.ex. arbetslöshet. Det vanligaste är väl att barn som fått syskon får fortsätta att gå 15 timmar på dagis för att inte helt tappa kontakten med sina kompisar...att det finns många 15-timmarsbarn vet jag, men de flesta är nog som sagt storasyskon.