CITAT (herkules @ 25-10-2006, 22:23)
CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:15)
CITAT (herkules @ 25-10-2006, 09:00)
Att en ensam varg attackerar och inte är rädd ska ju enligt undersökningar och forskning visa på att vargen inte är frisk eller så uthungrad så den är desperat.
Det verkar ju inte vara fallet nu så vad är det som har hänt med vargen?
Har vi tagit så mycket från naturen så att rovdjuren ej får vara ifred utan måste börja "slåss" med oss människor?
Skrämmande utveckling i sådant fall och jag förmodar att den beror på oss människor - vi får ta på oss ansvaret.
Hur gick det för jakthunden, överlevde den attacken?

NEj det tror jag inte alls. Snarare är det så att Vargen inte jagats på så många Varg-generationer att den inte tror den har någon fiende.
Den är varken sjuk eller uthungrad, snarare tvärtom.
Men hur menar du då? Att den är leklysten? Förbannad?
Vargen är ju (eller om jag nu ska skriva VAR ju) ett väldigt skyggt djur till sin natur som endast söker sig fram för att få något att äta.
Jag ska leta reda på den forskning som finns - detta är intressant!
Vargen har varit skygg för att den har jagats hårt. De lär sig vem de ska akta sig för.
På något sätt så kommunicerar djuren med varandra och lär sig av de äldre. Fast det inte är så , så brukar jag kalla det genetiskt minne. Man kan se det hos många djur. Tex kossro som inte fått slicka sina kalvar på tre generationer har "glömt hur man gör". De kan tom anfalla sin egen kalv av ren rädsla.
Nu har ju Vargen nästan varit utrotad. Den har varit helt fredat och har inte jagats alls. Det gör att den tror att den inga fiender har. Därför blir den orädd. Den saknar helt enkelt dåliga erfarenheter från sin enda fiende, människan.
Vargen har gått så många generationer nu så att den kunskapen är glömd.
Så det är varken fel på den eller att den är hungrig och desperat. Den tar vad den kan, för att den kan, precis som alla andra djur gör.