Det här med elräkningen har tidigare fått mig att gå i taket. Krångliga räkningar, ovänlig/oförstående personal hos elbolagen, mm mm. Jag orkar inte fajtas om det längre. Ibland tar jag dock ett snack med dom. Senast så frågade jag hur två personer i ett radhus om 5 rum o kök kan ha en årsförbrukning på 8800 kilowatt. Vi har fjärrvärme dock egen varmvattenberedare. Vi har rätt fräscha vitvaror, ca 3 år gamla, men det är klart, tv:n står på på standby. Datorerna stänger vi av när vi inte använder dom. Telefonen och larmet är ju ständigt inkopplat plus bredbandet. Allt skall ju ha lite ström

Kille på elnätbolaget svarade tvärsäkert att det som drar mest är vitvarorna. Ingen tvekan där. Spis, tvättmaskin, torktumlare (den är nog värst) mm. Övriga apparater är försumbara i sammanhanget ansåg killen.
Så, Klura, jag är inte det minsta förvånad att du inte fick lägre förbrukning genom att byta kyl/frys. Jag har gjort exakt den erfarenheten också. När barnen bodde hemma och vi hade gamla vitvaror + en riktig gammal frysbox ute förrådet så hade vi lägre förbrukning, ca 8000 per år.
Jag tycker fortfarande att det hela är skumt. Jag läser av och lämnar uppgift varannan månad så förbrukningen är nog riktig men ändå. Den är hög! För att inte tala om dyr. Det var ju ett klart misstag att skriva avtal om börspris just i år!