Jag är mera förfärad över att det är mode till bäbisar. Dom skall ha mjuka funktionella kläder som inte skaver och som inte kväver den lilla stackaren när man skall klä på.
När jag skulle köpa kläder till senaste syskonbarnet så förfärades jag över urvalet. På små 60 cl så var det jättelika dragkedjor med kläppen som inte alls passade så små barn. Om man lägger ungen på den så är det som vi vuxna skulle sova direkt på en rörtång eller hylsnyckelskaft ugnefär.
Och trånga halsar, stora tryckknappar osv. Stackars barn säger jag bara.
Och sedan när man ser en två månaders baby där mamma sätter på både halsband ( som kan skära in) och stora läderbälten som är tunga och tjocka att ligga på, så blir jag förfärad och önskar att det skulle vara körkort på föräldrar.
För som mamma så skall man i först hand tänka på barnet, inte att man själv tycker det är roligt att leka med docker. Barnet är ju faktiskt ett barn och inte en docka man kan behandla hur som helst.
Det är faktiskt mammorna som gör barn modemedvetna "för tidigt" och modeindustin satstar på en sexualisering även av små barn under skolåldern.
Jag har alltid avskytt även när mina barn var små, när mammorna stod och tjatade på vilka strumpor ungen skulle ha på dagis. Det var tvunget att vara strumpor som matchade.
Men samma mammor hade aldrig klöpt regnkläder till sina små telningar för dessa såg väl inte så glamourösa ut.
Jag har banne mig stått för kläder till en halv dagisavdelning ibland för jag upptäckte att mina kläder lånades annars kunde inte barngruppen gå ut.
Små ungar ska inte tänka på kläder överhuvudtaget. Det intresse de ska visa för kläder är utklädningskläder och rollspel/ teater.
Annars ska deras prioritet vara ett leka.Och skulle de få en strumpa av var sort, så spelar roll.
Jag tycker inte alls det är något att protestera mot könsuppdelningen. Jag tycker det är viktigare att barn få vara barn.
Värna om barns barndom borde uppropet vara.