CITAT (Kat @ 27-10-2006, 15:30)
CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 13:15)
Men egentligen... Vad gör dessa s.k. "grundregler" för skada? Vad är det som är så vansinnigt tokigt med det egentligen?
Det gör bland annat att flickor tilltalas med mjukare röster och får komplimanger för hur de ser ut, mer än för vad de gör. Det gör att flickor besvaras med betydligt många fler ord än vad pojkar gör. Pojkar får gå längre utan att få tillsägelse och får inte lära sig konflikthantering utan nävarna i samma utsträckning som flickor. De får också lära sig att de är slavar under sin sexualdrift och att bristande ansvar i det området beror på det.
Det gör att kvinnor tjänar sämre i arbetslivet, får svårare att ta för sig och att kvinnor tar ut 80% av föräldraledigheten och att män är överrepresenterade bland kriminella. Det gör att såväl kvinnor som män anser det naturligt att kvinnor ses som objekt för manlig lust och det gör att unga tjejer svålter sig för att se ut som modellidealen. Det gör att folk upplever att det är äckligt med naturlig kroppsbehåring.
Ska jag fortsätta?
Jag har skrivit uppsatser om detta ämne, men tyvärr har jag inte någonstans funnit kopplingen mellan rosa/blå kläder och allt det som du räknar upp. Du gör ganska rejäla kopplingar som knappast har med spädbarns färg på kläder att göra. Sorry.