CITAT (fruberglund @ 27-10-2006, 14:50)
CITAT (Jejja @ 27-10-2006, 13:15)
CITAT (Bettson @ 27-10-2006, 13:04)
Jag tycker inte alls det är något att protestera mot könsuppdelningen. Jag tycker det är viktigare att barn få vara barn.
Värna om barns barndom borde uppropet vara.

I och med könsuppdelningen så får ju inte barn vara barn. Små flickor ska ha tajta kläder som man inte kan leka i, och bara klä ut sig till prinsessor och söta små varelser. Pojkarna ska vara macho och ha eldsflammor på alla kläder. Både kläder och leksaker är väldigt inriktade på dessa två fack.
Precis det jag menade. Och det handlar väl visst om könsroller när det är så, killar ska vara tuffa och tjejer ska vara gulliga och snälla...för så är det väl när man är vuxen också eller???
Att föräldrarna väljer att sätta på sina ungar såna kläder beror väl på att det inte finns så mycket annat att välja på, har ni varit in på de stora kedjorna senaste tiden???
Flickavdelningen är nästan bara rosa och rött med ett stänk av lila.
Pojkavdelningen är mörka färger, gärna med tuffa detaljer.
Isak har mycket grönt och blått men det är bara för att jag gillar det, inte för att han är kille. Själv hatar jag rosa och får vi en flicka kommer hon få ha så kallade "killfärger" också, om folk vill tro att hon är en kille för det får de väl göra det.
Det jag eftersöker är mer neutrala grejer, måste det vara rosa blommor på alla tjejkläder (även om de är i en neutral färg) och eldsflammor och bilar på killkläderna? Visst kan jag sätta på min pojke rosa byxor men det är inte det det handlar om riktigt, det är möjligheten att få välja och just nu finns det inget att välja på förutom dessa sorts kläder.
Jaja, ni får tycka vad ni vill och göra som ni vill, jag har i alla fall röstat och sagt vad jag tycker om saken. Tråkigt bara att vissa inte tycker det är ett viktigt ämne att ta upp

Tycker visst att det är ett viktigt ämne. Men jag menar att ifall man låter barn vara barn dvs det viktiga är funktionen av kläderna och att de värmer, inte skaver och ska gå att röra sig bra i så har man ingen könsuppdelning. Man ksll låta barnen vara just barn.
Det är samma sak som att jag ogillar begreppet könsmaktsordning. Man ska prata om könsmaktsordning. Grundfelet enligt mitt sätt att se det är att det ska behöva vara en sådan ordning överhuvudtaget. Myntar man begreppet könsmaktsordning så säger själva ordet att en av könen måste ha makt( och man träter om vilket det är) för att klättra i revir/ maktutövning.
Redan ordet andas makt barrikader meningsmotstånd och att det är så ordnat här i världen, i stället för att man är jämlika.
Fast jag förstår din frustration. Man upplever att ungarna är ett spel i komersiella intressen. SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös ( vilket jag kanske har) så skrek jag nästan att mitt barn är inte till salu, det är mitt.
Så det är jättebra att du engagerar dig.