Jag säger alltid nej. Numer har vi nix, så nu får vi inga sådana samtal längre, men jag säger också nej till dem som samlar in pengar på stan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag gör så. Jag kan inte skylla på att jag sedan går hem och betalar en massa pengar till något jag själv valt heller. Vi har fadderbarn och det finns andra saker jag ALLTID skänker till (t.ex. Konsums insamlingar - jag är ett gammalt fan av VI-skogen, så det blir alltid "bistånd på köpet" och aldrig någon pant utan den skänks), men ALDRIG på stan eller om någon ringer.
Jag har varit myckte ideellt aktiv själv i miljöorganisationer och liknande när jag var yngre. Därför reagerar jag väldigt negativt på dessa inhyrda insamlare. Minst hälften av det de samlar in måste ju gå till lönerna för insamlarna ?! Detta kanske inte heller är fel, jag vet inte. Men det känns helt fel för mig. Om jag däremot ser en ÄKTA amnesty-medlem med bössa på stan, då ger jag genast, och mycket mer nu än förr, eftersom jag verkligen känner att de som står där med bössan bjuder till själva.
--------------------
OlgaK zon II
|