CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 09:42)
Bara man inte blir allt för hängiven i sitt tänkande, så barnen blir retade.
När barnen kommer till dagis och skola så är det inte bara ens egna värderingar som påverkar, utan även andras.
Jodå jag fick ändra på mig jag också.......
När han var 2½ och han hade fått en Mussepigg-tröja så fick jag stå och tvätta den varje kväll för det var det enda han villa ha på sig. Så det blev mycket Musse pigg på dagis och mycket märkeskläder när de började skolan.
Och jag som inte skulle ge mina barn några våldsamma leksaker fick ge upp när ungen skjöt ner hela gatan hos dagmamman med tumme-pekfinger-pikadollen när har var 4 år.
Så fick man ändra taktik. Ungen fick en korkbössa som han fick söka vapenlicens för. För att söka vapenlicens så var man precis som pappa tvungen att genomgå viss utbildning. Den utbildningens innehåll gick ut på att man aldrig fick skjuta med bössa på folk och hundar.
Så tillverkades det en vapenlicens ( som liknade pappas) med röda frimärken på, så det såg äkta ut. Denna vapenlicens för korkbössa lämnades in på polisstationen tillsammans med en tårta med önskemål om att sonen skulle få lösa ut sin vapenlicens med veckopengen, ta emot den av en uniformerad polis som också gav ett litet förmaningstal om att aldrig peka med bössan på folk och hundar.
Och se det funkade, han skjöt aldrig på varken folk eller hundar. Julgranen däremot borde varit sönderskjuten i atomer.
Och efter det så visste jag att mamma kan ha åsikter och barnen tänker själva. Både om kläder och mycket annat. Åtminstone så småningom.
Fast jag tror att det är ganska valigt att man det första året känner att ens barn är utsatt av för mycket komersiella intressen och vill skydda dom. Senare i livet får man jämka, anpassa sig och försöka få ungarna att ifrågasätta och tänka själva.