CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2006, 09:01)
Ursprungsfrågan tycks ha styrt in på vetenskap kontra religion igen. Här kommer några morgontankar från mig.
Vetenskapen kan indelas i 3 huvudgrupper; studier, experiment och teoretiserande. Allt hänger dock ihop. Någon studerar exempelvis rymden och hittar ett fenomen. Teoretikerna försöker fundera ut vad och varför och sen försöker man experimentellt bevisa teorierna. Eller så gör man något experiment och upptäcker då något nytt och sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.
Det finns många sådana exempel men allt syftar till att föra vetenskapen framåt för att vi skall bättre kunna förstå den värld i lever i. Kanske kommer man i framtiden att veta allt om vår värld. Det viktiga är dock att alla vetenskapsmän är öppna för allt det vi lär oss och det som går att upptäcka. Öppna sinnen helt enkelt och att samtidigt kritiskt granska allt nytt.
Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Alla religioner baseras enbart på dessa tankar och funderingar och man har stängt sina sinnen för allt annat. Kritiskt granskande av skrifter och personer är bannlyst.
Vetenskapen går framåt när religionen står still eller rent av går bakåt. Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.
Åke!!
I de allra flesta fall anser jag att du har en balanserad syn i dina inlägg (även om vi har olika åsikter) MEN nu tycker jag du är väl obalanserad:
Det vi kallar "vetenskap" i dag är ofta historia om några år.. (DET bör ju du som astronomiintresserad veta!!!) Så har det alltid varit och kommer att så förbli...
Och nog känner du väl till ett antal s.k. "vetenskapsmän" som är djupt troende ???
Har inte träffat på speciellt många vetenskapsmän (när jag har LÄST, inte träffat) som FÖRNEKAR en högre makt.....
Einstein: ”Gud kastar inte tärning”.
Niels Bohr ”Du ska inte tala om för Gud vad han ska göra”. (som svar till Einstein)
CITAT
Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.
Vad menar du med det??
CITAT
sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.
??? nu talar du ju mot dig själv... eller???
SEN kan man ha åsikter om VAD människan har gjort i religionens namn...men DET är en helt annan historia!!
b
edit: en bra länk ??
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artikla...en_dold_gud.htm