Full version: tänkte på en sak
Sidor: 1, 2, 3
Alexander-VG-zon3
hejsan alla

jag å en kompis pratde om en sak

om hur jorden kom till och det vet alla igenom bigbang men hur kom den till?? igenom rymnden men hur kom den till då???

vad finns där bakom rymnden ?? den kan ju inte bara har funnits där alltid ??

finns det fler av denna oändlig rymnden

har ni svar ? vad tror ni
askar
Så här var det...så tror jag.smile.gif

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (askar @ 28-10-2006, 17:43)

vem skapade gud??
gammelnalle
jag VET INTE att jorden kom till genom BIGBANG...

även om det verkar rimligt... men jag har inte hört någon VETENSKAPSMAN (eller kvinna) uttala sig att det ÄR SÅ!!
(vetenskapsmän brukar vara mera intelligenta än att hävda saker som inte GÅR att bevisa) däremot att de har en teori om detta.

Men din fråga är givetvis relevant..även om den är "obesvarbar"...

Du kan ju alltid skriva här på odla när ni löst problemet!! smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif

b
Alexander-VG-zon3
CITAT (gammelnalle @ 28-10-2006, 17:49)
jag VET INTE att jorden kom till genom BIGBANG...

även om det verkar rimligt... men jag har inte hört någon VETENSKAPSMAN (eller kvinna) uttala sig att det ÄR SÅ!!
(vetenskapsmän brukar vara mera intelligenta än att hävda saker som inte GÅR att bevisa) däremot att de har en teori om detta.

Men din fråga är givetvis relevant..även om den är "obesvarbar"...

Du kan ju alltid skriva här på odla när ni löst problemet!! smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif

b

jo det är ju kalrt man vet ju inte säkert men ändå är detta som man mest tror å gud med .

att lösa det tänkte jag att en annan ville göra wink.gif
askar
CITAT (flaxss @ 28-10-2006, 17:45)

vem skapade gud??

Han bara fanns där, behövde inte skapas. smile.gif

Du vet han är inte som vi...han är en högre makt
en som inte precis behöver kläder och skor
för att besöka sina barn. smile.gif

Bättre än så kan jag inte förklara.
Alexander-VG-zon3
vem kom på gud då han kna ju inte ha kommit på sig själv å sne fann han/hpn bara där
Leia
Just sådana här frågor diskuteras varje dag hemma hos oss. smile.gif
Max har sååååå många frågor om sådant som det inte finns något riktigt svar. Önskar ibland att jag trodde på gud så jag kunde dra den historien istället för att "ingen kan veta säkert, en del tror si och en del tror så..." wub.gif
pejori
min teori är, att allt liv kommer från havet....något encelligt djur, eller en bakterie som sedan utvecklat sig på olika håll, efter vad som hjälper för överlevnad smile.gif
någon klev upp på land, och utvecklades vidare. smile.gif smile.gif
sen kom upprättstående djuren för att kunna nå bladverket, o.s.v.
smile.gif smile.gif
tror jag alltså wub.gif
Leia
CITAT (pejori @ 28-10-2006, 18:17)
min teori är, att allt liv kommer från havet....något encelligt djur, eller en bakterie som sedan utvecklat sig på olika håll, efter vad som hjälper för överlevnad smile.gif
någon klev upp på land, och utvecklades vidare. smile.gif smile.gif
sen kom upprättstående djuren för att kunna nå bladverket, o.s.v.
smile.gif smile.gif
tror jag alltså wub.gif

Den teorin har sonen bestämt sig för att tro på också. smile.gif wub.gif Fast han säger att från början var vi ett "smutskorn" biggrin.gif wub.gif (är väll den där bakterien han tänker på....)
Inga från Närke
CITAT (flaxss @ 28-10-2006, 17:39)
Hejsan alla

Jag å en kompis pratde  om en sak om hur jorden kom till och det vet alla igenom bigbang  men hur kom den till?? igenom rymnden men hur kom den till då???

Vad finns där bakom rymnden ?? den kan ju inte bara har funnits där alltid ??

Finns det fler av denna oändlig rymnden har ni svar ?  Vad tror ni ?

Här kanske du kan hitta något

http://www.rymdenidag.se/

http://www.temasajten.se/themes/rymden/

http://www.commersen.se/sol/borja/borja.html
Castea
CITAT (flaxss @ 28-10-2006, 18:13)
vem kom på gud då han kna ju inte ha kommit på sig själv å sne fann han/hpn bara där

Han har alltid funnits!

Du fanns innan bergen föddes,
innan jorden och världen blev till.
Du är Gud från evighet till evighet.

Psaltaren 90
gammelnalle
CITAT (Leia @ 28-10-2006, 18:16)
Max har sååååå många frågor om sådant som det inte finns något riktigt svar. Önskar ibland att jag trodde på gud så jag kunde dra den historien istället för att "ingen kan veta säkert, en del tror si och en del tror så..." wub.gif

hur gammal är Max??

b
Monarda

Människan uppfann Gud för att använda honom för sina egna syften.
zaaritha
Visst fasen har vetenskapsmän-kvinnor uttalat sina teorier om "Big Bang"!
Och; detta med Gud..................................................
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 28-10-2006, 21:43)
Visst fasen har vetenskapsmän-kvinnor uttalat sina teorier om "Big Bang"!
Och; detta med Gud..................................................

vad menar du??
givetvis har de uttalat sig...men INTE att det verkligen ÄR så... bara att man TROR att det är så

b
zaaritha
Ja.Och en del TROR att Gud skapade jorden!
Övriga planeter då? unsure.gif
Betty
CITAT (zaaritha @ 28-10-2006, 21:49)

och dom med. smile.gif
LadyG
Strider tron på liv på andra planeter mot kristen lära, har för mig att katoliker (på medeltiden för visso) anser att det vore hädiskt att tro att gud skulle skapat fler människor någon annanstans (mänskligheten är ju skapad i hans avbild), men jag tror inte någon anser det vara en konflikt nu längre. Eller?

Vems idé var det att påstå att gud är en man?
zaaritha
Varför--i så fall, eftersom "tydligen" Tellus är enda bebodda planeten?
Varför Mars o de övriga? wacko.gif
Snöflinga
CITAT (Betty @ 28-10-2006, 21:52)
CITAT (zaaritha @ 28-10-2006, 21:49)

och dom med. smile.gif

Javisst sleep.gif
gammelnalle
DE tror vi att de skapades av ett stoftmoln som uppstod när jorden kolliderade med månen... (alltså de inom VÅRT solsystem)
de andra utanför Vintergatan skapades när Andromia...bla bla bla....

smile.gif smile.gif smile.gif

Den kosmologiska teori som har fått mest uppmärksamhet hävdar att universum uppstod genom en urexplosion, Big Bang,.......
här kan du läsa lite mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universum

b
Alexander-VG-zon3
men nån måste ha kommit på ide'en med gud han kna ju inte bara puffa upp ur intet å skapa en massa plantera å andra grejor .
även hur långt man än tännker på alla hållen både vetenskap å gud så är det ingen somskpata början av allt men ändå finns allt????
zaaritha
Men;Gud då?
Betty
CITAT (zaaritha @ 28-10-2006, 21:55)
Varför--i så fall, eftersom "tydligen" Tellus är enda bebodda planeten?
Varför Mars o de övriga? wacko.gif

Varför inte?! biggrin.gif

Det är så många frågor vi aldrig nånsin kommer att få svaret på - och tur är väl det! Jag är inte så säker på att jag ens skulle vilja ha svar på alla de där stora existensiella frågorna. smile.gif
Alexander-VG-zon3
är allt detta en slump???

hadde detta inte hänt hadde inget funnits ??
Gossen Ruda
Ingen enkel fråga flaxss, eller rättare sagt så inte svaret enkelt. Ingen vet men det finns teorier. Tyvärr finns det inga ögonvittnesskildringar från Big Bang.

Vad man vet är att universum utvidgas med rasande fart. Det har man kommit fram till genom att studera avlägsna galaxer. Ju längre bort dom finns ju snabbare rör dom sig bort från oss, faktiskt så avlägsnar sig alla galaxer från varandra. Det kan verka underligt men det beror på att expansionen är snabbast i ytterkanten. Att dom rör sig kan man se på rödförskjutningen i spektrat.

När man sen tar rörelsen och räknar bakåt verkar det som om allt fanns på en punkt för ett antal miljarder år sen, tror det är nånstans 15 miljarder, och det är där Big bang enligt dom flesta teorier uppstod. Hur vet ingen, inte vad som fanns innan och inte vad som kommer att hända sen eller varför. Eller hur ett tomrum kan finnas eller fungera.

Teorier finns det gott om, t.ex. att expansionen till slut upphör och att allt samlas på samma punkt igen, Big Krunch, och sen expanderar igen. Eller att expansionen fortsätter i evighet.

Sen dyker alltid frågan upp om vi och denna planet är det enda som finns i universum? Jag är övertygad om att det finns liv på andra planeter i detta enorma universum för varför skulle vi vara unika? Det liv som uppstod här kan säkert uppstå på andra planeter också, kanske i annan form men liv likt förbaskat. Men pga avstånden och tidsaspekten kommer vi aldrig att komma i kontakt med varandra. Det räcker med att bara ett solsystem på en miljard har liv så finns det miljoner med livsplaneter.

Vi kommer nog aldrig att få veta så varför grubbla på saken? Blommorna finns där ändå. laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jag har fått ont i huet av detta haha får sluta tänka på sånt här natten räddad !!!
gammelnalle
CITAT (flaxss @ 28-10-2006, 21:59)
är allt detta en slump???

hadde detta inte hänt hadde inget funnits ??

prexis!!

vi är (enligt många) produkten av en slump!!

andra definerar SKAPELSEN som:

I begynnelsen skapade MÄNISKAN Gud!!

Men ingen av oss VET... vi kan ha åsikter-synpunkter
-tro---
men tro mig: de flesta av oss som är något (?) äldre än dig har haft dessa existentiella frågor...

http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=...ntiella&spell=1

b
Whiskuchi
CITAT (Monarda @ 28-10-2006, 19:23)

Människan uppfann Gud för att använda honom för sina egna syften.

Precis vad jag också tror
Gossen Ruda
Den stora slumpgeneratorn ja. Motståndarna till evolutionsteorin hävdar att inget så komplicerat som allt levande kommit till av en slump men slumpen är bara en del i sammanhanget. Förändringarna i arvsanlagen är slumpmässiga men det som bestämmer vilka förändringar som skall få fortleva är kampen för överlevnad, The Struggle for Life. Drivkraften till allt liv är livet självt. God natt. wub.gif
Piccante
Big bang teorin lär väl stå sig ganska bra ännu som förklaring till bildandet av universum. Hur big bang utlöstes och vad som fanns före är nog svårt att besvara för även om det hade funnits ett tidigare universum före vårat så har nog big bang i sig utplånat alla tidigare spår.

Jag håller på att "gud" är en social konstruktion eftersom hela jorden är full av olika gudar och religioner och skapelseberättelserna divergerar. alla dessa religioner och sekter kan inte ha monopol på sanningen samtidigt.
Kat
"Big bang" är bara en teori.
När, om det finns ett när, universum skapades och hur, är en gåta.

Tror man på guds-teorin så slutar även den i samma gåta: vem skapade gud - och varför? Att gud alltid skulle funnits är lika mycket en öppen fråga som allt annat.
Jag kan omöjligt förstå vad man kan se för förtröstan i ytterligare ett steg till "jag vet inte", när kontentan ändå hamnar där.

Kanske är inte tiden en linje med en början och ett slut, utan en cykel, som det mesta i vår värld: ingen början, inget slut, bara en oändlighet.
Kat
För att citera Men in Black: "stirra er inte blinda på storleken!"

Kanske är vårt solsystem bara partiklar i en enorm cell, som bygger en stor kropp...
Castea
Ja, jag är rationell, men inte som seriefiguren Skalman som bara tror vad han vet. För Skalman har vetenskapen blivit mera än vetande, den har blivit en religion.

Jag är rationell på samma sätt som min fyraårige son, som säger:

- Jag tror bara vad jag inte vet. Det man vet tror man ju inte.

Ur Maria Küchens bok "Anteckningar efter en frontalkrock med Gud"

rolleyes.gif
gammelnalle
kan man "Veta" ( på) religion??

b
Castea
Vetenskapen kan förklara HUR.
Teologin frågar VARFÖR.

rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (Castea @ 28-10-2006, 23:29)
Teologin frågar VARFÖR.

rolleyes.gif

måste tyda detta till att jag är en 100% teknolog...
laugh.gif biggrin.gif smile.gif
b
askar
CITAT (Castea @ 28-10-2006, 23:29)
Teologin frågar VARFÖR.

rolleyes.gif

Och det visar på teologins ödmjukhet. smile.gif
Tezzla
CITAT (askar @ 28-10-2006, 17:52)
CITAT (flaxss @ 28-10-2006, 17:45)

vem skapade gud??

Han bara fanns där, behövde inte skapas. smile.gif

Du vet han är inte som vi...han är en högre makt
en som inte precis behöver kläder och skor
för att besöka sina barn. smile.gif

Bättre än så kan jag inte förklara.

Jag tycker Askar förklarar jättebra! För mig behövs ingen mer förklaring. Gud har alltid funnits, Gud bara ÄR. Det är vi människor som inte kan nöja oss med (på både gott och ont) att det faktiskt finns saker som vi inte förstår och därför ställer vi frågor som: "Men vem skapade Gud?". För mig är det så totalt oväsentligt. Det räcker med att Gud finns och ÄR wub.gif

Och det är faktiskt himla skönt att inte behöva ha svaren på allt... tongue.gif
faith
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 23:34)
Gud har alltid funnits, Gud bara ÄR. Det är vi människor som inte kan nöja oss med (på både gott och ont) att det faktiskt finns saker som vi inte förstår och därför ställer vi frågor som: "Men vem skapade Gud?". För mig är det så totalt oväsentligt. Det räcker med att Gud finns och ÄR wub.gif

Och det är faktiskt himla skönt att inte behöva ha svaren på allt... tongue.gif

smile.gif
Tezzla
CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:19)
smile.gif

Var innebär det leendet? Att du instämmer eller att du tycker jag är ute och cyklar? biggrin.gif
faith
CITAT (Tezzla @ 29-10-2006, 00:24)
smile.gif

Var innebär det leendet? Att du instämmer eller att du tycker jag är ute och cyklar? biggrin.gif

Att jag instämmer. wub.gif
Tezzla
CITAT (faith @ 29-10-2006, 00:26)
CITAT (Tezzla @ 29-10-2006, 00:24)
smile.gif

Att jag instämmer. wub.gif

Trevligt med en "likasinnad" smile.gif
zaaritha
Men, ni förklarar inte detta med "Gud"?
Jag förstår inte alls vad Gud har att göra med liv på jorden o ev. på andra planeter?
Tezzla
CITAT (zaaritha @ 29-10-2006, 00:45)
Men, ni förklarar inte detta med "Gud"?
Jag förstår inte alls vad Gud har att göra med liv på jorden o ev. på andra planeter?

Förklara vad med Gud? Vad är det du inte förstår? smile.gif För oss som är troende har Gud i allra högsta grad med liv på jorden och andra planeter att göra eftersom det är enligt hans plan som de/vi kommit till. Sen HUR det har gått till vet varken jag eller någon annan och vi behöver inte veta det heller.

Kanske får vi reda på det i himlen? wink.gif Gud kanske visar hela skapelseakten på en jättestor bioduk, vem vet. Det skulle i så fall vara väldans roligt biggrin.gif
Leia
CITAT (gammelnalle @ 28-10-2006, 20:17)
CITAT (Leia @ 28-10-2006, 18:16)

hur gammal är Max??

b

Han är 6 år och väldigt intresserad av rymden. smile.gif wub.gif
Gossen Ruda
Ursprungsfrågan tycks ha styrt in på vetenskap kontra religion igen. Här kommer några morgontankar från mig.

Vetenskapen kan indelas i 3 huvudgrupper; studier, experiment och teoretiserande. Allt hänger dock ihop. Någon studerar exempelvis rymden och hittar ett fenomen. Teoretikerna försöker fundera ut vad och varför och sen försöker man experimentellt bevisa teorierna. Eller så gör man något experiment och upptäcker då något nytt och sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.

Det finns många sådana exempel men allt syftar till att föra vetenskapen framåt för att vi skall bättre kunna förstå den värld i lever i. Kanske kommer man i framtiden att veta allt om vår värld. Det viktiga är dock att alla vetenskapsmän är öppna för allt det vi lär oss och det som går att upptäcka. Öppna sinnen helt enkelt och att samtidigt kritiskt granska allt nytt.

Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Alla religioner baseras enbart på dessa tankar och funderingar och man har stängt sina sinnen för allt annat. Kritiskt granskande av skrifter och personer är bannlyst.

Vetenskapen går framåt när religionen står still eller rent av går bakåt. Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.
Castea
CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2006, 09:01)
Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig.

Har du någonsin hört talas om Den Helige Ande, som verkar i nutidens människa - bara du öppnar ditt sinne?!

wink.gif
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2006, 09:01)
Ursprungsfrågan tycks ha styrt in på vetenskap kontra religion igen. Här kommer några morgontankar från mig.

Vetenskapen kan indelas i 3 huvudgrupper; studier, experiment och teoretiserande. Allt hänger dock ihop. Någon studerar exempelvis rymden och hittar ett fenomen. Teoretikerna försöker fundera ut vad och varför och sen försöker man experimentellt bevisa teorierna. Eller så gör man något experiment och upptäcker då något nytt och sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.

Det finns många sådana exempel men allt syftar till att föra vetenskapen framåt för att vi skall bättre kunna förstå den värld i lever i. Kanske kommer man i framtiden att veta allt om vår värld. Det viktiga är dock att alla vetenskapsmän är öppna för allt det vi lär oss och det som går att upptäcka. Öppna sinnen helt enkelt och att samtidigt kritiskt granska allt nytt.

Teologin är tvärt om. Där har man stängt sinnena för allt nytt och studerar bara det som forntidens människor fått för sig. Alla religioner baseras enbart på dessa tankar och funderingar och man har stängt sina sinnen för allt annat. Kritiskt granskande av skrifter och personer är bannlyst.

Vetenskapen går framåt när religionen står still eller rent av går bakåt. Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.

Åke!!

I de allra flesta fall anser jag att du har en balanserad syn i dina inlägg (även om vi har olika åsikter) MEN nu tycker jag du är väl obalanserad:

Det vi kallar "vetenskap" i dag är ofta historia om några år.. (DET bör ju du som astronomiintresserad veta!!!) Så har det alltid varit och kommer att så förbli...

Och nog känner du väl till ett antal s.k. "vetenskapsmän" som är djupt troende ???

Har inte träffat på speciellt många vetenskapsmän (när jag har LÄST, inte träffat) som FÖRNEKAR en högre makt.....
Einstein: ”Gud kastar inte tärning”.
Niels Bohr ”Du ska inte tala om för Gud vad han ska göra”. (som svar till Einstein)

CITAT
Vetenskapen baseras på bevis men ingen religion klarar av ens en ytlig granskning.
Vad menar du med det??
CITAT
sen försöker man skapa en teori om det hela som håller för en granskning.

??? nu talar du ju mot dig själv... eller???

SEN kan man ha åsikter om VAD människan har gjort i religionens namn...men DET är en helt annan historia!!

b

edit: en bra länk ?? http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artikla...en_dold_gud.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon