Egentligen är det kanske två frågor.
En del att man slänger eller ger bort överflöd och saker som man inte behöver.
Den andra är kanske inredninsstil. Vilken stil man har, tja smaken är som baken delad och tur är det. Tror / vet att jag inte skulle vilja kalla någon annans hem för smaklöst. Möjligen att det inte var i min smak. För vad är god smak......... det är som att beskriva himlens färg och skiftningar för en blind. Mission impossible.
Och vi har ett fritt land, så var och en är faktist fri att göra som den vill i sitt hem. Jag lägger faktist nästan aldrig märke till hur folk har det hemma, mer än stämningen. Bara stämningen är bra. Sen får de ha det hur de vill. Det som duger åt dom jag gästar, duger åt mig. Sen får de ha det kalt eller ha 64 tomtar i vardagsrummet, spelar roll.
Men om jag skulle säga var min smak ligger. Traditionell. Jag vill kombinera modern bekvämlighet med traditionell stil. Man har olika strategier som vanlig Svenssonmöbelköpare.
1. Man köpte hemmet komplett när man gifte sig och så fick det vara så med utbyte av gardiner och textilier. Det kompetterades kanske med moderna TV-fåtöljer som klart bröt i stil ett antal år senare. Man kunde klart se på möblerna vilket år personerna i fråga gifte sig. tex mellan 1955-1960.Man köpte det som var modernt då och behöll det i alla år. Detta är nog ett klart mera utdöende sätt att inreda sitt hem eftersom dels ofta var den äldre generationen och dels att möblernas kvalite har sjunkit så att inget håller så länge nu.
2. Man är lite trenmedveten och hemmet ändrar stil och karaktär ungefär var tionde år. Är det dags att byta TV-soffa så byter man ofta hela rummet.
Renoverar man hallen så¨köper man nya möbler också.
3. Man väljer tidlösa möbler en del äldreärvt och annat nytt men i tidlös tappning. Hemmet karaktär är ofta ganska konstant och man kan inte riktigt på kort och annat säga ungeför vilket år det är. Hemmet blir aldrig omodernt men heller aldrig modernt. En del tycker det är tråkigt andra tycker det känns som karaktär och "långvarig " hemkänsla.
MIn önskan/ strävan har alltid varit kategori tre. Fast sedan vi köpte huset så, om man skall kalla en fjärde inredningsstil för byggarbetsplats så............