Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur varm är er kompost i dag?
          Tobb
          Inlägg 28-10-2006, 21:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Min kompost kom upp i över 50grader i slutet av augusti, och när jag gjorde den så täckte jag den med mycket halm.
          Och nu har jag täckt den med mycket löv. Idag och för någon vecka sedan.

Men nu är den 47 grader varm, termometern ligger kanske 10cm från marken och ungefär i mitten. Storkel, några kubik, eller så?

Men det jag undrade var om det kommer att räcka för att det ska bli jord till våren? Och hur varmt ni andra med kompost har i den?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mari_tres
          Inlägg 29-10-2006, 11:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Vi har en kompost som jag antar är en varmkomost eftersom den är "fodrad" med typ frigolit, men den fryser trots det till en stor isklump på vintrarna. Det resulterar i att:
          1) nivån sjunker inte under vintern, eftersom ingen aktivitet finns i den,
          2) allt det blöta som hamnar där fortsätter att vara blött fram tills att det tinar, och det då blir en jäkla sörja (inklusive lukt och flugor, förståss) och
          3) man får vara lite förutseende och tömma den på sensommaren/hösten så att allt som ska dit under vintern får plats.
          I vinter ska vi nog prova att köra med något strömaterial som kanske kan torka upp lite i förebyggande syfte, vi har varit lite slarviga med det tidigare.

Så till din fråga: Jag har ingen aning =) Jag har liksom antagit att det är naturligt att nerbrytningen avstannar frammåt hösten då det bli kallare. Inte heller har vi någon termometer i komposten, vilket säkert är jättebra så att man kan sköta den på ett optimalt sätt. Vi är dock inte så många i vårt hushåll så vi kan "unna" oss att kompostmaterialet kan ligga en tid, komposten blir inte överfull för det. Så jag kan tyvär inte få svara på din fråga, men jag känner mig lite ensam och pratsjuk idag så jag hoppas att du kan ha överseende med mig iallafall tongue.gif

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon