Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomater, Kan man fröså direkt i växthus ?
          kollba
          Inlägg 27-10-2006, 18:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Jag kommer att skaffa ett växthus till våren och har (naturligtvis) planerat att ha bla tomater i det.
          Eftersom jag inte har någon lämplig sval plats att dra upp plantor så undrar jag om någon vet ifall man kan fröså direkt i växthuset...?
          Hinner plantorna växa upp ? Jag vill inte köpa färdiga plantor eftersom jag vill testa lite ovanligare sorter.
          Jag bor på Gotland - zon I men vi har kalla vårar beroende på att Östersjön är kall.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kollba
          Inlägg 31-10-2006, 09:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Hmm...
          Kanske skulle testa. Jag minns att jag frösådde och lät tomaterna stå kvar på fönsterbrädan för många herrans år sedan när jag bodde på landet men jag har ett svagt minne av att de blev så taniga och långa att jag kastade bort dem.
          Vad säger ni om extrabelysning med växtlampa... Kommer det att minska tanigheten ?
          Och när jag ändå håller på att tjata på er... Jag tänkte testa ett antal olika sorter och kanske så småningom hitta ett par favoriter. Jag har bekanta i Ryssland som kommer att skicka över frön till ett par sorter, men är det någon av er som kan rekommendera några sorter som jag kan beställa på Internet ? De får gärna vara ovanliga i färg, form mm. men jag vill inte ha bifftomater.
          Och... Hur tar man frön själv ? Är det bara att pressa ur dem och låta dem torka eller skall man behandla dem på något vis ?
          Många frågor blev det men när (och om) jag fått hålla på några år så kanske jag kan vara den som svarar tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 01:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon