CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 13:56)
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 13:26)
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 13:09)
Och jag tror nog mer på "rabiata bittra avhoppade" än de som sitter kvar under "pastorernas" och församlingarnas förtryck

Och du vet att det är så? Du vet att medlemmarna blir förtryckta av församlingen och pastorn? Hur kan du veta det?
Jag har en vän som alltid har varit troende.
Hon gick med i Livets Ord och var mycket nöjd med den samvaro och allt det gav henne.
Efter några år var vi flera som märkte hur hon förändrade sig....vilket järngrepp hon alltmer blev fast i. Det var fruktansvärt att, som vän, se hur hon successivt bröts ner på olika sätt.
Det hela slutade med att vi var några stycken som satte oss ner med henne och började resonera med henne. Det var inte lätt eftersom hon inte tyckte att hon for illa på något sätt, men vi andra såg vad som höll på att hända och vi kunde helt enkelt inte sitta och bara titta på.
Det tog några år, men vi lyckades med att bryta loss henne.
Idag är hon med i en annan församling och mår så mycket bättre.

Men så är det ju faktiskt överallt oavsett om det gäller kristna församlingar eller andra sammanslutningar. Alla människor mår inte bra, men det behöver inte alltid ha med församlingen/föreningen/sammanslutningen att göra.
Jag har många vänner och bekanta som är med i diverse olika trosamfund. De är inte ett dugg personlighetsförändrade utan helt normala, glada människor. Har dessa då blivit förtryckta och hjärntvättade eller har de funnit ett samfund som de passar i?
Sen säger jag inte att det inte finns församlingar där det inte sker förttryck. Såna sammanslutningar finns överallt, t.o.m. inom idrottsrörelsen.