CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06)
Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen).
Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.
b
Om jag har datorn i ett rum utan jordad kontakt och kopplar den via skarvsladd till en jordad kontakt i ett annat rum, är det farligt menar du?
Jag förstår bara inte hur o varför?

Och vad är ett "jordplan"? Är det någon skillnad om det inte är dörr mellan rummen?
Min far har haft sin dator kopplad på det viset i 15 år och han har alltid varit väldigt noga med att den ska vara kopplad till jordat urtag............. så sladden går tvärs genom hela huset.
Sedan tänker jag på att jag ofta brukar arbeta utomhus med datorn kopplad via sladdvindan till jordat urtag. Är det också farligt?
Och så tänker jag på alla elmaskiner man släpar ut i trädgården ..... Är det också farligt?