CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49)
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 12:57)
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 12:49)
CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:38)
hallå där vi pingstvänner är inte nån sekt.....
gränsen är hårfin, jag skulle nog kalla (och gör det oxså) pingstvännerna för en sekt likaså jehovas vittnen, för att inte tala om livets ord

Och hur mycket vet du om t.ex. Livets ord? Har du egna erfarenheter eller bildar du en uppfattning utifrån vad media och rabiata, bittra avhoppare förmedlar?

Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", om jag var en av dom rabiata och bittra avhopparna som upplevt en rent helvete i en sekt, skulle jag nog gärna vilja varna andra.
Precis som en narkoman eller alkoholist som slutar missbruka vill tala om vilket helvete dom levt i ( för vi hör väl sällan människan klaga när hon är mitt uppe i ett missbruk). Varför går inte folk ut och talar om vilken drömverstad dom lever i, i Pingstkyrkan eller Jehovasvittne då, det är ju bara att använda sig av medierna.
Folk som har varit nynazister, skinheads och allt möjligt skall vi inte tro på deras berättelser när dom har hoppat av tåget?
Jo, jag menar allvar. Men jag tror nog du läser in lite väl mycket i det som jag skriver...
Ja, det finns rabiata och bittra avhoppare. Det finns människor som inte får det utrymme de anser sig ha rätt till i sin församling/sammanslutning, de känner sig orättvist behandlade, de har varit i gräl med personer, ja, de kan t.o.m ha betett sig riktigt illa. Dessa människor hoppar av och sätter sedan igång en hatkampanj mot den församling de varit med i bara för att ge igen. De startar hemsidor där de ingående beskriver den och den personen/pastorn och inte sällan hänvisar de till bibeln.
DÄRFÖR tycker jag man ska väldigt försiktig med att svälja allt som media och avhoppare säger. Det finns väldigt ofta två sidor av allting.
Och som jag skrivit innan så förnekar jag absolut inte att det finns destruktiva församlingar och sammanslutningar. De människor som blivit fria från såna sammanhang brukar dock vara så lyckliga över det att de inte behöver starta hatkampanjer. Det är en sak att upplysa och berätta om egen erfarenheter, det är en annan sak att sätta igång baktaleri av andra personer.