Jag ser odlings-zoner som en "liten vink" om härdigheten hos en växt. De flesta odlare vet att zon-angivelser inte är några absoluta sanningar. Bor man som jag i zon 5 så undviker jag att köpa träd och buskar med zon 1 angivelser i allafall. Eller kanske inte, man kan kanske odla i kruka och förvara frostfritt under vintern om det handlar om någor åtråvärt.

Nästa alla odlare har lite av "zon-knäckare" i sig och vill gärna tänja gränserna. Alla växter är heller inte testade i olika zoner, där passar ett sånt här forum jättbra för att få information av andra odlare, hur de lyckats.
Flera växter kan också ha olika angivelser om härdighet på olika ställen. Perenner passar heller inte riktigt in i zon-systemet (som främst avser vedartade växter) eftersom härdighet där oftare beror på andra faktorer som vinterfukt eller barfrost osv snarare än exakta temperaturer.
Om det nu är så att klimatet blivit varmare (och inte kallare) så medför det ju inga problem vad det gäller zon-angivelser annat än att du kanske väljer bort en växt "i onödan".