Fick idag nr 14 av TCO-tidningen och där står det följande i sammandrag från sidan 2. Kampanj mot a-kasseförslaget TCO-förbunden har inlett en novemberkampanj mot regeringens förslag om a-kassan. Mejlupprop, debattartiklar o.affischering är att vänta. TCO tänker också flitigt uppvakta riksdagsledamöter o nyckelpersoner i regeringskretsen som kan tänkas ompröva sin syn på förslaget. En kampanjsajt m. allt material som TCO tagit fram... skall öppnas. ......kraven från TCO under kampanjen är att förändringarna skjuts på framtiden och noga utreds.......... inte försämra jämnställdheten och att försäkringen ska vara en försäkring, inte en kassa för att finansiera skattesänkningar. ..................................... Detta tycker jag är bra, strejk är kanske och ta i men vi måste opponera oss. Är inte så insatt i politik men de som röstade fick ju som andra skrivit veta att det skulle bli sänkt a-kassa men sa man någon gång att det skulle även blir höjd fackavgift? För tillsammans så blir det ju väldigt kännbart för de som inte har så bra inkomst. Inte tror jag heller på att detta ger mera jobb för det. Man borde titta på arbetsgivaravgifter och även kanske kolla hur mycket folk arbetar över p.g.a. av att arbetsgivaren inte anställer folk efter behovet. Ser bara på min egen arbetsplats där skulle man gott kunna anställa minst 2-3 personer mera om alla sa nej till övertid. Men många har ju tyvärr byggt upp sin ekonomi med övertidsarbete så jag förstår att det kan vara svårt att säga nej, men man får också tänka lite på de som inget arbete har. Finns ju de som t.o.m har gått med på sänkt lön för att rädda jobb och arbetskamrater. Om vi alla som har arbete nekade till övertid så var arbetsgivarna tvungna att anställa mera folk, kunde man då underlätta lite för dem med typ sänkta avgifter så leder det till fler jobb tror jag. Istället för att vi som har jobb får arbeta ihjäl oss och bli långtidssjukskrivna som också då kostar pengar.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|