Dom hade legat så länge att jag glömt när jag la dit dom.,

Jag vet faktiskt inte, 20 - 30 år kanske. Hur länge en sliper håller beror på många saker. Bara några: Hur ligger den? Fuktigt/torrt. I sand eller jord? I vilket skick var den från början? I bland kan man få såna som redan är halvruttna. Hur bra impregnerad var den från början? Osv.
Jag är inte säker på hur man lägger dom för längsta hållbarhet. Om omgivningen är väldränerad borde dom hålla längst men helt säker är jag inte. Om trä ligger mycket fuktigt sker ingen nedbrytning att tala om. Tänk på Wasa.
Numera när jag lägger slipers så klär jag dom med sån plast som man skyddar grundmurar med. Vet inte vad den heter, den har små uppstående noppror. Dels för att hålla jorden ifrån träet, men också för att hindra rötter från att invadera sprickorna.
Nära min sommarstuga går järnvägen in i en tunnel. För att skydda tunnelmynningen gjöts ett betongtak 1952. För att skydda betongen körde man sen dit mängder med sand och täckte med. Nu använder jag denna sand i trädgården som underlag till plattor mm. Sandstranden inte att förglömma. Under dessa grävningsarbeten hittar jag slipersbitar som har använts under byggtiden. Dom har legat i sanden i över 50 år och är som nya! Dessutom har dom legat närmast berget och har varit ständigt fuktiga, kanske därför dom klarat sig. Svårt ämne det här.
Beträffande sanden så har jag givetvis tillstånd att ta den. Banverket vill helst ha bort alltihopa för det var inte så lyckat att lägga sand där. Den håller nämligen kvar fuktighet och det tål inte betongen. Vattnet rinner rätt igenom betongtaket i stora sprickor som bildats.